Viral

Seb4k, Wanita M4ut Kemalang4n Ketika Ke Temp4t Kerj4, 6 ber4dik Jadi Y4tim Sek3lip Mata.

HULU LANGAT : Pilu, enam beradik menja.di yat.im sekelip mata apabila ibu mereka m.aut dalam satu kema.langan di hadapan Maahad Tahfiz Wadi Faham, Batu 17, Dusun Tua di sini, kelmarin.

Dalam kejad.ian 1 tengah hari itu, ma.ngsa, Rosni Abd Razak, 44, yang bekerja sebagai peng.awal kesel.amatan di Institut Kem.ahiran Belia Negara (IKBN) Dusun Tua m.aut selepas mot0sikal yang ditungg.anginya dire.mpuh sebuah kereta.

Anak ma.ngsa, Muhd Amirul Azri, 22, berkata, kejad.ian itu berlaku ketika ibunya dalam perjal.anan ke tempat kerja dari rumah selepas waktu rehat.

“Dalam perjal.anan itu, kereta itu datang dari arah bertent.angan dan terus mela.nggar dan ser.et mak ke pokok (sem.ak). Kereta itu berp.using dua kali tak silap saya dan mak pada waktu itu berada di baw.ah kereta.

“Semasa orang-orang di situ menga.lihkan mak, mak masih sed.ar dan meny.ahut lem.ah. Namun selepas dia.lihkan, mak terus menghe.mbuskan nafa.snya yang tera.khir,” katanya.

Ma.ngsa yang menga.lami keced.eraan par.ah di bahagian kaki, pinggang, da.da selain pendar.ahan di muka dis.ahkan menin.ggal duniia di tempat kejad.ian.

Pemandu kereta pula menga.lami pat.ah kaki, mana.kala se0rang penum.pang pat.ah bahu dan pendar.ahan di kep.ala.

Lap0ran p0lis dan tind.akan lanj.utan sudah dibuat pada hari kejad.ian, dalam masa sama jena.zah Rosni telah dibawa ke H0spital Serdang bagi menj.alani pr0ses be.dah sia.sat serta uj.ian sari.ngan C0VlD-19.

“Keput.usan sari.ngan mak dija.ngka mungkin hari ini. (Pengeb.umian jena.zah) paling lewat pun Selasa espk, sebab nak tahu keput.usan C0VlD-19 dulu,” tambahnya.

Kehil.angan besar buat mereka
Dalam pada itu, kata Amirul, kehil.angan sekelip mata itu memberi kes.an besar kepada adik-beradiknya yang lain, tambahan pula mereka sudah lama dija.ga arwh ibunya selepas kedua-dua orang tua mereka berpi.sah.

“Ayah dengan mak dah berc.erai selama tujuh tahun, jadi maklah yang tan.ggung kami selama ini. Ketika kejad.ian itu berlaku, adik saya macam tak percaya benda ini berl.aku. Bak kata orang, terngiang-ngiang dalam kepala.

“Paling kecil berumur 13 tahun, dia selalu dengan mak. Memang manja. Kami semua memang rapat dengan mak. Jadi macam satu kehila.ngan besarlah bagi kami.

“Sebab tujuh tahun mak besarkan kami kan, kami macam tak percayalah benda ni jadi depan mata. Itulah..bahagia, ma.rah, ketawa, bergurau semua dengan mak. Tiba-tiba kali ini tak boleh nak bergurau, tak boleh nak dengar ma.rah, lepas itu tak boleh nak rasa masakan mak lagi. Itulah..” luahnya se.bak.

Difahamkan, ketika saat-saat ‘ak.hir’ sebelum kejad.ian, arwh Rosni tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda yang pe.lik.

“Ini bergurau ke apa..”
Sebaik nah.as itu berlaku, adiknya menerima panggilan daripada rakan setugas ibunya dari IKBN untuk memakl.umkan apa yang terj.adi, namun tidak semudah itu berita tersebut ‘diterima’.

“Dia cakap ‘ni gurau ke apa?’. Adik pun pergi sana. Adik nomb0r empat sampai dulu sebelum saya, kemud.ian diikuti adik-adik yang lain.

“Macam tak percayalah mak kita terkulai kat situ, kema.langan ter.uk. Macam mana mak kami jadi macam ni…” luahnya.

Berti.ndak atas dasar simp.ati, sa.ksi kejad.ian, Ramlah Jais memakl.umkan pihaknya telah menzia.rahi dan menya.mpaikan sumba.ngan wang tunai kepada mereka semalam sebagai tanda ih.san dan sok0ngan atas tra.gedi yang meni.mpa.

Jelas Ramlah, beliau turut menyampaikan nasihat serta kata-kata p0sitif buat mereka semua agar tabah mengh4dapi ujian b3rat tersebut, dalam masa sama memastikan kebajikan adik-adik terbela semuanya.

Difah.amkan, selepas tra.gedi tersebut, ada antara mereka kini berada di bawah jag.aan nenek di Lot 680, No. 6F, Jalan Besar Batu 18, Hulu Langat.

Arwh Rosni menin.ggalkan keenam-enam anaknya sebagai yat.im iaitu Muhd Amirul Azri, 25, juruteknik di Melaka; Muhd Amirul Azri, 22, peng.awal kesel.amatan di gudang gas di Batu 1o; Siti Nurul Ain, 20, siswa tahun tiga di Segi College, Subang; Muhd Alan Redza, 18, tidak bekerja; Siti Laila Najwa, 16, dan tera.khir Muhd Hairi Izzat, 13, masing-masing pelajar di Sekplah Menengah Kebangsaan Abdul Jalil, Hulu Langat.

Bagi yang ingin meny.umbang, sumb.angan b0leh disa.lurkan kepada Amirul Azri melalui nomb0r ak.aun 1641 3759 3048 (Maybank) atas nama MUHAMAD AMIRUL AZRI BIN FAIZUL.

Sebarang makl.umat lan.jut b0leh diru.juk melalui Amirul di talian 019-676 3998 atau Puan Ramlah Jais di talian 011-1058 3034.

Sumber : fb

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *