Semasa

Empat berad1k bagai ‘tiada ekspr3si’ apabila Semuanya h1lang Sekelip Mata Dalam Masa 2minggu, Bila tanya mereka hanya menang1s.

BERAT mata memandang, berat lagi bahu yang memikvl beb4nan.

Begitulah yang dapat digambarkan mengenai nasib empat beradik ini apabila mereka kehil4ngan ibu bapa dan nenek tercinta dalam tempoh yang cukup singkat akib4t wab4k Covid-19.

Kisah dvka itu bermula apabila ibu empat kanak-kanak itu, Salawati Mursal, 41, meningg4l dunia pada 13 Ogos lalu sebelum sempat dibawa ke hospital untuk menerima rawat4n.

Pada 18 Ogos, nenek mereka, Rasmi Su’un, 68, turut dijemput Ilahi akib4t wab4k Covid-19, diikuti bapa, Yusni Ibrahim, 54, yang meningg4l dunia di Hospital Selayang, Selangor pada 30 Ogos lalu

Kini, Mohamad Faiz, 16, Nur Sofiya, 14, Nur Syazwani, 10, dan Mohamad Fadhil, 9, menjadi anak yat1m pi4tu dan menetap bersama datuk mereka di Kampung Melayu Seri Gombak, Batu Caves.

Ibu saudara kepada empat kanak-kanak itu, Normawati Ahmad, 45, berkata, dia cukup per1t melihat tiga ins4n terdekat meningg4l dunia ak1bat wab4k berkenaan.

“Mula-mula mak mereka meningg4l dunia, kemudian ibu mntua saya diikuti bapa empat beradik itu pula. Kami pun tak jangka semua ini akan berlaku kerana mereka tak sak1t ser1us pun.

“Mereka pada mulanya hanya kuar4ntin di rumah. Pada suatu pagi, emak mereka ses4k nafas. Suaminya papah nak bawa ke hospital, tetapi arwah meningg4l sebelum sempat ke hospital.

Arwah nenek, ibu dan bapa kepada empat adik-beradik itu.

“Masa tu mereka suami isteri dan anak ketiga pos.itif Covid-19. Kemudian ibu mntua saya pun kena Covid-19, ditambah pula dengan dia ada penyak1t kenc.ing manis. Ibu mentua saya pernah datang hantar makanan ketika mereka sekeluarga dikuarant1n di rumah. Tak lama kemudian, bapa empat kanak-kanak itu turut meningg4l dunia ak1bat Covid-19,” ujarnya.

Menurut Normawati, semuanya berlaku sekelip mata dan dia sekeluarga bagaikan sudah kering air mata men4ngisi pemergian insan tersayang ak1bat Covid-19.

“Benda ini kami tak jangka akan kami alami. Air mata tak sempat kering, setiap minggu ada kem4tian. Budak-budak tu lagi tr4uma, mereka pun bagaikan tiada ekspr3si.

“Banyak senyap. Bila tanya, mereka akan menang1s. Sekarang empat beradik itu duduk di rumah datuk mereka. Datuknya seorang pes4ra dan kini tinggal bersendiri4n selepas ibu mntua saya meningg4l.

Saya nasihatkan kepada semua agar dapatkan vksin. Jangan pandang ring4n pada SOP. NORMAWATI

“Saya tinggal berdekatan, saya ulang alik juga tengok mereka. Kebetulan saya dengan suami tiada cahaya mata, benda ni macam Allah dah susun. Jadi kami pak4t bantu uruskan. Kebetulan saya pun agak berkelap4ngan.

“Hari ini (Isnin) mereka pun dah mula belajar dan jalani Pengaj4ran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR),” ujarnya lagi.

Menurut Normawati, pengalaman berhadapan tiga kem4tian ahli keluarga dalam masa singkat membuatkan dia kini lebih berh4ti-h4ti.

Tambahnya, wab4k Covid-19 sangat bah4ya dan sesiapa sahaja di luar sana wajar mematuhi segala pros3dur operasi standard (SOP) demi menjami keselamatan diri dan ahli keluarga.

Empat beradik itu kini menetap dengan datuk mereka selepas pemergian kedua ibu bapa pada Ogos lalu. (Gambar Hiasan).

“Saya nasihatkan kepada semua agar dapatkan vksin. Jangan pandang ring4n pada SOP. Sepanjang masa kena cvci tangan dan sanit4si.

“Ia agak lec3h, tapi benda ini berlaku pada kami. Ada orang anggap Covid-19 sekadar pr0pa, tapi ia boleh menyebabkan kem4tian berlaku sekelip mata,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Maahad Tahfiz Nur Kasih yang terletak di Klang turut tampil membantu empat beradik berkenaan.

Pada masa sama, mereka turut meng4lu-alukan mana-mana pihak agar menghubungi mereka untuk meny4lurkan sumbangan.

Menurut Normawati, segala wang sumbangan akan dimanfaatkan untuk tujuan ak4demik dan kehidupan empat berad1k itu bagi masa depan mereka.

Sumber : m star

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *