Semasa

‘Dia sempat seIamatkan mak’ – NorsiIa Sayong disambar buaya ketika memancing bersama lbu

Kinabatangan: Seorang wanita dilaporkan hilang selepas disambar buaya dalam satu kejadian di Kampung Tanjung Bulat, dekat sini, hari ini.

RAKAMAN ADA DI BAWAH SEKALI

Dalam kejadian kira-kira jam 3.40 petang, mangsa Norsila Sayong, 32, dilaporkan memancing di tebing air sebelum tiba-tiba disambar reptilia berkenaan.

  

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Kinabatangan, Nurul Azlan Shah Jamaluddin berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan berhubung kes itu pada jam 3.42 petang.

           

Menurut info dari keluarga mangsa di bahagian komen laman facebook Harian Metro, katanya mangsa sempat menolak ibunya jauh sebelum disambar buaya.

“Mohon doakan anak sepupu saya dijumpai. Tadi, sempat bercerita dgn kakak nya.. Dia selamatkan mama dia juga.. dia tolak mama dia jauh2 dari dia.. dan, dia yg ditarik masuk kedalam air. Allahuakbar. Mohon doakan buat dia..” – Norhamidah Said

Menjengah ke ruang komen, rata-rata netizen memberi pendapat agar populasi buaya dikurangkan demi keselamatan penduduk setempat.

“Jabatan berkaitan beri kebenaran buru buayalah…kulit kita buat barangan dari mengancam manusia,dapat juga kita kawal populasi buayaa.bahaya dah sungai mcm tu” – Ahmad Fadzli

“Kjaan negeri dh boleh open kpd sesiapa nk tangkap buaya utk dptkan kulit or sebagainya..npknya populasi buaya disebelah borneo sudah tidak terkawal sehingga mengganggu sistem or rantaian hidup.” – Amirah Abaya

“Sabah/Sarawak wajar berusaha mengurangkan populasi buaya dengan membuka seluasnya permit menangkap, mengkomersialkan produk kulit, dsbnya… Acapkali berita menyayat hati sebegini kita baca, hadapi… Bayangkan anak2 kecil yg struggle ke sekolah dsbnya melalui sungai2 berakit, berperahu dsbnya…” – Wan Fauzi

“Aku heran kenapa pihak kerajaan ni syg sgt kat menatang buaya ni. Patut populasi nya dikurangkan biar hanya tinggal sedikit. Manusia nk beraktiviti di sungai2 memang dah tak selamat. Kasihan pada mangsa dan keluarga. Salam takziah” – Azman Abd Ghani

“Dh patut sngt buaya² di setiap sg kat negeri ni di buru sebab selalu menjadikan manusia sebagai mangsa..mungkin sistem rantaian makanan haiwan ni kekurangan..dan spesis ni agresif ..harap jabatan berkenaan mula mengurangkan jumlah buaya² di sg di negeri itu..
Jgn buru yg dh mencederakan org sahaja..buru semua sekali..x kan pupus ikan sg kalau smua buaya di sungai di negeri itu di bunuh..” – Kamal Ruzaman

Sumber HM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Untuk Komen Dan Share Banyak² Ya.. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *