Semasa

Vide0 : Pengantin Baru Tgh Ser0nok Bergambar, Sekali Angkut Dgn Lori P0Iis Sebab Langgar PKP

LANGKAWI – Sepasang pengantin berpakaian sedondon yang sedang leka bergambar kenangan di kawasan sungai berhampiran kongsi bilis, Taman Nilam di sini dit.ahan polis kelmarin.

Selain pasangan tersebut, 17 individu termasuk pengiring pengantin turut dit.ahan polis pada pukul 6.30 petang susulan melang.gar peraturan Perlntah Kawalan Pergerakan (PKP).

Ketua Polis Daerah Langkawi, Superintendan Shariman Ashari berkata, kesemua mereka dit.ahan sepasukan polis yang kebetulan melakukan pemantauan pr0sedur 0perasi standard (SOP) di kawasan tersebut.

“Secara keseluruhan seramai 19 individu berusia lingkungan 18 hingga 28 tahun dit.ahan sebelum dibawa ke balai polis.

“Kesemua mereka termasuk pasangan pengantin itu ditahan kerana ingkar per.aturan yang dikuat k uasakan ketika PKP.

“Hasil pemer.iksaan juga mendapati kebanyakan mereka menetap di Taman Nilam,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Tambah Shariman, kesemua mereka dibebaskan pada hari yang sama selepas tlndakan k0mpaun dikenakan.

Dalam perkembangan sama, Shariman memberitahu pihaknya meningkatkan pemantauan di kawasan berkenaan susulan orang ramai suka berkumpul di tepi sungai dan padang tersebut.

Terdahulu, tular satu video berdurasi 23 saat menunjukkan kumpulan pasangan tersebut dibawa ke balai menaiki lori polis bersama beberapa individu.

Antara komen netizan

Okeylah tu, sebab dah taktau nak belanja duit kawin nak buat majlis sanding besar2, ape lah salah belanja 17K utk bayar saman.. Kannn…

Peringatan untuk rakyat…hanya menteri kerajaan jer boleh langgar SOP…sebab mereka di geruni oleh penjawat awam dan lebih hebat dari tuhan.

Musim2 wabakk tgh merebak teruk mcm ni,blh lps akad nikah pn dh kira syukur dh…ni nk bersantai,bergambar bagai…mmg helok sgt polis angkut,,biar lps ni x de lg yg berangan nk outdoor bagai dimusim2 covic ni….

Masa orang datang kenduri orang akan bagi duit sepuluh Itu pun kalau bagi sememangnya bagilah duit masa datang makan kenduri Alahai buat apa Simpan duit tu bayar Jah samanpolis sudah buat salah Nak tunggu apa lagi nak masuk lokap ke nak bayar saman itu pilihan ditangan sendiri RM2

 

PKP: Majlis kahwin, tunang dil4rang! Sila lapor polis jika ada maklumat l4nggar SOP

MAJLIS keraian seperti majlis perkahwinan dan pertunangan masih tidak dibenarkan diadakan ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), demikian tegas Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata, orang ramai boleh membuat laporan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) sekiranya mendapati terdapat mana-mana individu yang melanggar prosedur operasi standard (SOP).

“Kalau dilihat perkara yang berlaku melibatkan pelanggaran SOP, saya berharap rakyat membantu kerajaan dengan melaporkan kepada pihak berkuasa.

“Ada kes yang kita terima daripada media sosial, ada video yang dihantar dan diviralkan. Kalau perkara tersebut betul-betul berlaku, ia juga boleh membantu pihak polis untuk mengambil tindakan.

“Oleh itu, individu dalam kalangan rakyat yang tahu berlakunya pelanggaran di mana-mana, mereka boleh melaporkan kepada pihak berkuasa,” katanya pada sidang media, petang Selasa.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas masih terdapat segelintir pihak yang mengadakan majlis perkahwinan dan pertunangan ketika PKP, malah membuat perkongsian di media sosial.

Tindakan itu menimbulkan kebimbangan yang boleh menyebabkan peningkatan kes C0vid-19.

Pada sidang media yang sama, Ismail Sabri berkata, aktiviti sosial dan rentas negeri tidak dibenarkan sepanjang tempoh PKP.

Sumber : MalaysiaGazette

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *