Viral

Tiga Beradik Reda Ibu p0sitlf c0vid19 ‘Pergi’ Selamanya Selepas Ditidurkan

Ibu Ara menghembvskan naf.as terakhlr selepas 12 hari ditid.urkan aklbat jangkltanC0vldl9.

“IBU sempat minta maaf… dia kata dia cuba l4wan dan lakukan yang terbaik. Ibu juga sempat berpesan supaya kami tiga beradik jgn berpisah.”

Itulah pesan.an terak.hir ibu tersayang yang masih terngiang-ngiang di telinga anaknya sebelum wanita itu ditidurkan pada 3 September lalu.

Menurut gadis yang hanya mahu dikenali sebagai Ara, ibunya, Rafidah Hanis, 38, yang bertarung nyawa kerana dijangklti C0vldl9, akhirnya menghem.buskan naf.as terakhir di h0spital pada 14 September, iaitu selepas 12 hari ditid.urkan.

Mengimbas kembali detik sebelum peme.rgian insan kesayangannya itu, Ara berkata pada mulanya ibunya menga.lami dem4m selepas beberapa hari menerima suntlkan pertama vaksln C0vld-l9.

“Beberapa hari selepas ibu disuntik, dia mula demam. Kami semua fikir dem4m tu sebab kesan sampingan suntlkan sebab kebanyakan orang akan alami simpt0m itu.

“Hinggalah apabila dem4mnya tk kebah, ibu buat ujian sendiri menggunakan kit ujian yang dijual sekarang. Hasil ujian tersebut menunjukkan ibu p0sitif C0vldl9.

Perkongsian Ara menerusi ciapan di Twitter menyentuh hati netizen.

“Ayah hantar ibu ke hospital pada 31 Ogos dan terus ditahan di hospital. Sebelum dimasukkan ke wad, ibu cakap ‘ibu minta maaf kalau tak balik rumah lagi. Ibu tak janji boleh balik dengan selamat tapi ibu janji sayang korang sampai syurga’.

“Masa tu kami adik beradik dah macam rlsau juga… lebih-lebih lagi sebab ibu ada penyaklt Lupus atau Systemic Lupus Erythemat0sus (SLE),” ujar Ara sambil menambah dia, bapa serta dua orang kakaknya disahkan neg4tif C0vldl9.

Gadis berusia 15 tahun yang merupakan anak bongsu daripada tiga beradik ini berkata, ibunya pernah k0ma selama 21 hari kerana penyaklt SLE yang dideri.tainya sekian lama.

“Masa tu sekitar 2012. Selama 21 hari ibu dekat lCU, kami tk pernah putus berdoa. Alhamdulillah, keajaiban berlaku atas kuasa Allah… ibu sedar semula. Ibu memang seorang yang kuat.

Tangkap layar perbualan di Whatsap beberapa hari sebelum ibunya ditidurkan.

“Sebab itu bila ibu ditidurkan baru-baru ini, kami masih harap keaja.iban yang sama berlaku. Kami tk putus-putus berdoa dan buat bacaan Yasin.

“Dua hari selepas ibu ditidurkan pada 3 September tu, ibu buka mata dan seperti beri resp0ns… sedikit sebanyak buat kami lega dan seakan beri petanda ibu akan pulih,” ujarnya yang menetap di Kuala Selangor.

Bagaimanapun menurut Ara, keadaan ibunya kembali mer0s0t apabila kadar 0ksigen dalam d4rahnya turun mendadak.

“Pada 14 September, ibu ten4t dan kami sempat berhubung menerusi panggilan vide0 pukul 10 pagi.

Kami beritahu ibu, ‘kalau ibu pilih syurga, ibu pergilah… kami reda. Kami tahu ibu penat… ibu tunggulah kami di syurga’.

“Pada hari pertama kami reda dengan apa jua kemungkinan, ibu akh.irnya menghe.mbuskan naf.as terakhir pada pukul 12.36 tengah hari.

“Kami dah kemas-kemas rumah tunggu kepulangan ibu… tapi Allah lebih menyayangi ibu kerana ibu seorang wanita yang sangat baik,” katanya sambil menambah, jena.zah ibunya dikebu.mikan di kampung halamannya di Ijok, Selangor.

Tldak menyangka perk0ngsian kisah peme.rgian arw.ah ibunya meraih sehingga 16,400 retweet, Ara berkata dia sangat terharu kerana ramai yang menitipkan doa buat insan kesayangannya itu.

Sebahagian daripada ratusan komen netizen yang mendoakan arw.ah ibu Ara.

“Terlalu ramai orang yang doakan ibu hingga sekarang… ibu memang seorang yang lemah lembut dan sangat suka bersedekah. Selama hldap SLE, tk pernah dia mengeluh.

“Rindu sangat dengan ibu sebab kami bertiga terlalu rapat dengannya kerana semuanya perempuan. Rindu nak makan masakannya dan semuanya tentang ibu.

“Bagi mereka yang masih ada ibu, hargailah selagi masih ada masa dan peluang. Rindu kepada orang yang jauh boleh telefon, tapi rindu kepada orang yang dah terpisah alam ni memang saklt.

“Apa pun kami reda kerana kami yakin ibu berada di tempat yang terbaik di sana. Tk sangka tweet ni blow up. Saya nak ucapkan terima kasih kepada semua yang doakan ibu,” ujarnya lagi.

Sumber : M st4r

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *