Keluarga

Subhanallah, Jenaz4h Wanlta lni Bau Wanglnya Luar Biasa, Menlnggal Sambil Memegang Al-quran.

Setiap orang pasti ingin ma.ti dalam keadaan khusnul kh0timah. Walau bagaimanapun, tidak semua orang boleh ma.ti dalam keadaan baik. Hanya mereka yang terpilih boleh ma.ti dengan cara yang istimewa.

Mungkin anda juga antara orang yang ingin ma.ti dengan cara yang istimewa. Jika ya, anda boleh baca kisah yang satu ini tentang seorang wanita cantik yang menin.ggal dunia sambil memegang al-Quran dan ba.dannya mengel.uarkan bau yang sangat harum.

Perempuan itu bernama Hasna. Dia anak kepada pasangan kaya raya. Namun, walaupun hid.up berharta, ayah dan ibunya tidak pernah menghi.raukan Hasna, malah Hasna tidak pernah diajar tentang ilmu agama. Maka Hasna membesar sebagai anak yang be.bas tanpa sebarang sekatan. Dia juga sering meluangkan masa bersama rakan-rakannya kerana ayah dan ibunya sibuk bekerja.

Sehinggalah akhirnya Hasna bersama rakan-rakan lelakinya pergi ke rumah kawan perempuannya untuk beriadah. Oleh kerana ketika itu ibu bapa rakan itu tiada di rumah jadi mereka be.bas mela.kukan apa sahaja di dalam rumah.

Kemudian, kawan Hasna yang merupakan pemilik rumah tempat mereka berkumpul itu mengajak seorang lelaki ke biliknya. Dia juga mengajak Hasna menggunakan bilik yang satu lagi bersama rakan lelaki yang lain. Namun Hasna tidak menu.ruti kata-kata rakannya itu. Selepas beberapa ketika, kawan Hasna menj.erit memanggil Hasna. Hasna cepat-cepat masuk ke dalam bilik, dan mendapati rakannya berb0gel dengan rakan lelakinya.

Hasna segera menjerit “Be.raninya awak buat macam tu!”. Selepas itu, Hasna segera berlari keluar dan pula.ng ke rumah. Sampai di rumah Hasna terus termenung dan sering suka menyendiri. Hasna terus rasa re.sah dan setiap kali mendengar azan, ha.ti Hasna seakan tergerak untuk solat.

Mujur di rumah Hasna ada mukenah dan sejadah penin.ggalan neneknya yang menu.mpang di rumahnya. Hasna pun berdoa dan sambil menitiskan air mata. Ha.ti Hasna ketika itu terasa sangat tenang dan nyaman. Hasna mula teringat bahawa bapa saudaranya seorang alim ulama. Dia juga berniat untuk meminta bapa saudaranya mengajar agama.

Bapa saudaranya dengan senang ha.ti menerima Hasna yang ingin belajar agama. Hasna juga diajar wuduk, s0lat dan Al-Quran. Selepas belajar Al-Quran, Hasna mula ingin menghafal Al-Quran seperti bapa saudaranya. Dia juga bertanya kepada bapa saudaranya berapa lama masa yang diperlukan untuk menghafal Al-Quran.

Pakciknya menjawab 5 tahun. Hasna juga tertanya-tanya sama ada dia akan berumur 5 tahun. Dia berazam untuk menghafaz al-Quran secepat mungkin. Dan yang pasti, ber.kat keazaman yang ku.at, Hasna hanya mengambil masa 3 bulan untuk menghafal 30 juz Al-Quran.

Dalam masa 3 bulan Hasna dapat menghafaz Al-Quran. Namun, tidak lama kemudian dia berjaya menghafal al-Quran. Dia dite.mui ma.ti ketika dia sedang membaca Al-Quran di dalam biliknya. Dia ma.ti memeluk Al-Quran.

Bukan itu sahaja, ketika jena.zahnya dima.ndikan dan disembah.yangkan. Baunya terus tercium dari ma.yat Hasna. Keluarga Hasna juga berasa amat merindui Hasna. Namun, bau harum tu.buh Hasna membuatkan semua orang berasa kagum melihat wanita cantik itu yang sempat bert.aubat sebelum aj.al menje.mputnya.

Sumber : m.petir / c0retannasih4t

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *