Semasa

“Pengakhlran Hidup Yang Mulia” Kisah Pemuda Yang Dij3mput llahi Ketlka Sedang Melaungkan Azan Kedua S0lat Jumaat.

Kisah Se0rang Pemuda yang Dije.mput Ilahi Ketika Sedang Mela.ungkan Azan Kedua Solat Jumaat. Sungguh Satu Penga.khiran Yang Mulia

Kerap kali kita dengar berita pem.ergian orang yang baik-baik di bulan Ramadhan yang berkat. Begitu juga yang berl.aku dalam satu kisah yang dik0ngsikan mel.alui perk0ngsian di Faceb00k dan telah menjadi tumpuan neti.zen sejak ramadhan yang lalu, apabila se0rang pemuda telah dije.mput Ilahi ketika sedang mela.ungkan azan kedua Solat Jumaat.

Perk0ngsian Di Faceb00k Beberapa Ketika Lalu

Baru pulang dari menzia.rahi jena.zah Saudara Amirul Najmie Asrul Leonard. Mahasiswa sem 5 Diploma Pengajian Islam Pengkhu.susan Dak.wah dan Pengu.rusan. Budaknya sangat baik. Kerap juga datang ke bilik saya untuk bertanya peri.hal penga.jiannya. Sering bertu.gas sebagai bilal pelatih di Masjid KUIPSAS.

Keban.yakan pensyarah dan ahli jemaah Masjid KUIPSAS mengenali beliau. Perginya dalam keadaan yang sangat mulia, dalam bulan Ramadan yang mulia, pada hari Jumaat yang mulia di tempat yang mulia iaitu Masjid Sungai Panching Selatan selepas tidak seda.rkan diri ketika sedang mengal.unkan azan kedua S0lat Jumaat tadi.

Semoga dicuc.uri rahmat dan dite.mpatkan dalam kalangan para solihin. Malah rakan baiknya juga ada membuat perk0ngsian tentang pemer.giannya di laman Faceb00k. Betapa ketiad.aanya dirasai oleh semua teman baik. Selamat pulang wahai teman. Rehatlah, sungguh kami cemb.uru dengan cara Allah menga.mbilmu.

Saya rasa tidak perlu saya perke.nalkan siapa adinda Amirul ini pada saya. Ramai orang tahu yang dia kawan rapat saya. Gambar kami yang beratus-ratus keping, selalu menjadi teman lepak saya, teman bercerita saya, kalau Ramadhan biasanya dia akan teman saya ke masjid-masjid tempat saya bertugas imam Tarawih.

Amirul yang saya kenali,

Dia seorang yang sangat memi.nati bacaan Al-Quran saya, sehinggakan bila saya meng.aji dalam kereta pun, dia pasti akan rakam. Dia seorang yang banyak memb.antu orang. Dia seorang yang ceria. Mudah didekati.
Dia seorang yang sentiasa gigih dalam apa yang dia lakukan. Saya teringat dia selalu minta saya ajar cara mengel.uarkan suara yang betul ketika azan. Sehingga dapat, dia usahakan.

“Semalam hari yang saya rasa seolah mimpi. Amirul, kau telah per.gi selamanya. Bertemu Allah dalam keadaan kau sedang mengal.unkan azan Jumaat. Jemaah melihat hal ini. Menjadi sa.ksi mulianya kau menghadap Sang Pencipta. Gelak tawa, susah senang dan mem0riku bersama kau Mirul, tak kan sesekali dilupakan”.

Aku yakin kau juga senang bersama aku. Allah pinja.mkan 3 tahun untuk kita saling mengenali. Moga kita tergol0ng dalam apa yang dijanjikan Allah menerusi sebuah hadith,

إن الله يقول يوم القيامة : أين المتحابون بجلالي؟ اليوم أظلهم في ظلي يوم لا ظلَّ إلا ظلِّي.

Nabi saw berkata, sesungguhnya Allah akan berkata di hari akhi.rat kelak : Di mana mereka yang saling berkasih kerana keagunganKu? Hari ini Aku naungi mereka dengan naunganKu. Dan hari ini tidak ada naungan melainkan naunganKu sahaja.

Banyak lagi kalau saya hendak tulis tentang Amirul. Namun lina.ngan air ma.ta lebih pantas dari jari yang mencatit.

‘Izzan

Temanmu Amirul.

Semoga Allahy.arham ditempatkan bersama orang-orang beriman dan sem0ga semua amalannya diterima. InsyaAllah. Al Fatihah (dibaca)

Sumber : faceb00k

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *