Semasa

Netzen ‘Sel0ngkar’ F B Saspek Bv nvh SitiSvrya, Sekali Jumpa Satu P0sting Yg Meny3rmkan

Tak dinafikan seluruh rakyat Malaysia terk-ilan dengan kej4dian yang meng0rbankan ny4wa seorang gadis di Kampung Lubok Batu, Hulu Terengganu semalam.

Susulan itu, pihak polis  telah menahan seorang remaja perempuan yang juga kawan sekolah Siti Nur Surya Ismail bagi memb4ntu si4satan.

Tangk4pan terhadap su-spek dibuat berdasarkan bukti yang ditemui di lokasi kej4dian dan rakaman CCTV di rumah burung berhampiran.

Dalam pada itu, ada juga di kalangan netizen yang sempat menyi4sat FB suspek dan menjumpai posting pada 29 April lalu yang menunjukkan sasp3k ada menonton filem dari Thai yang bergenre k3jam dan ‘p0tong-p0tong’ bertajuk The M3at Grlnder. Aii nama tajuk pun satu macam je!

Meskipun posting tersebut telah di ‘hide’ Facebook, namun ada sesetengah netizen yang boleh melihatnya berkongsi di ruang komen posting tersebut.

“Takkanlah dia terikut-ikut cerita ni…” – Netizen

Rata-rata netizen yang melihat posting itu mula berspekulasi adakah filem tersebut menjadi pu-nca kepada nekadnya saspek untuk memb-unuh mngsa.

Apa-apapun ramai di kalangan netizen yang berasa agak s3ram bila baca mengenai perkara ini.

Seorang wartawan Iesya Toh juga melharikan rasa ter-kilan dan pelik dengan perlakuan gadis tersebut. Berikut oretan beliau di IG

Kesayuan seorg bapa

“Mgkin si pelaku pu4s hati.. Tapi k3sannya? Satu Malaysia 🇲🇾 tahu! Satu Malaysia cari tahu! Dgn BF die pun netizen k3cam.. Dan h-kumannya pasti setimpal dgn ape yg dilakukan.

“Bermula dgn ‘ej3k mg3jek’.. Since sekolah budaya n3gative tu ada! Masih lagi kite terlupa utk tegur anak2 & adik2 kite.. tak elok budaya tu!

“Netizen (fak3 acc) ada je tiba2 ‘s3rang’ Sya sbb sebuah kete sita yg dikeluarkan & pemilik kete atas nama org lain.. m4rah?  buat ape? kite ada Allah. Doa doa doa doa org ter4niya ni dimakbulkan..

“Sbb tu dalam Islam, kite ada cara utk tenang kan diri ketika m4rah. Ikut cara Nabi kite

“Nmpak jelas die sgt m4rah atau mgkin dah berniat.. sebab?

“Dah bu-nuh, ke-lar, nampak d4rah2! Die sempat lagi fikir utk cipta ‘situasi’ ala2 mngsa dir0mpak & sam-un! Die ‘curi’ duit, hp mngsa etc! Dan die tabur kan pulak bedak kt pintu utk hi=langkan cap jari!!!

“Klu org normal & tanpa niat membvnuh, nmpak mcmtu dah cabvt lariiiiii! Tak-ut! P4nik!

“Tgk tulang pgelangan tangan kite mcmne..gigih die pu-tus kan!  oh netizen share fav movie die yg KE-RAT2 ORG!!  ni juga bah4ya! Bile selalu tgk, perasaan nak buat atau ingin cuba tu ada. Jadi elakkan

“Tgk pic last tu, conversation si pelaku seolah2 xtau ape2.. ni biasa jadi. Dan jelas org begini psych0!

“Nak m4ki h4mun pun xguna! Bukan dapat hidup kan balik arw4h! Kej4mmmmm hanya itu sahaja perkataan yg Sesuai!

“Al-fatihah buat mngsa Salam takziah buat keluarga..

kredit: ig iesya_toh

Kes arwh Siti Nur Surya hampir sama dengan kes arw4h Juliana Md Fuzi 13 tahun lepas…Juga te-was ditangan sahabat…

“Semuanya angkara sahabat baik juga!” – Arw4h Julia : Dib-nuh Rakan Sama Sekolah & BF Suspek Lepas Dir0gol

Kita semua faham mengenai peristiwa hi-ba yang meni-mpa kepada keluarga Ismail Muda, 58, apabila anaknya yang baru berumur 19 tahun, Allahyarhan Siti Surya dib-unuh oleh kawan baik sendiri dengan k3jam.

Ekoran dengan keh4ngatan isu tentang pemb-nuhan Siti Surya, ia mengingatkan seorang wartawan penj3nayah Syahril A. Kadir tentang kes yang pernah terjadi lebih kurang sama kira-kira 13 tahun lepas.

Arwh Juliana : Dibvnuh angkara sahabat baik & teman lelakinya

Adik Juliana Md Fuzi, atau lebih dikenali sebagai arwh Juliana, pada waktu itu umurnya baru 20 tahun. Insiden ini berlaku kira-kira 13 tahun lalu di Kuala Lumpur.

Insi-den ge-lap ini berlaku saat arwah ada bersua dengn suspek yang merupakan kawan wanitanya dalam satu majlis reunion sekolah rendah mereka.

Susp3k ada mengajak arwah untuk satu sesi ‘makan-makan’ sebab dah lama tak jumpa. Tapi, rupa-rupanya suspek dah bersek0ngkol untuk melakukan ‘sesuatu’ dengan teman lelakinya terhadap mngsa.

Mereka membawa arwah ke sebuah hotel, konon nak ambil barang tertinggal. Di hotel itulah mereka sam-un, lebih ke-am lagi, teman lelaki mer0gol arwah. Kemudian leher mngsa dije-rut sehingga arwh men-inggal dunia di tempat kej4dian.

Susp-ek tak meng4ku bers4lah

Kedua-dua suspek telah berjaya dib3rkas oleh polis. Mereka didapati bers4lah dan dijatuhkan hvkuman m4ti pada 14 Julai 2009.

Tak puas hati, dengan keputusan itu, mereka membuat rayuan ke Mahkamah Ray-uan tetapi hanya sia-sia.

Setelah 5 tahun, Mahkamah Rayuan mengekalkan sabitan kes4lahan dan huku-man m4ti terhadap mereka berdua.

Panel tiga hakim yang diketuai Hakim Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad berkata, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur tidak melakukan sebarang kekh-ilafan dalam penemuan faktanya apabila mens4bitkan kes4lahan mereka.

Mahkamah Rayuan tidak mempunyai peluang untuk membuat penilaian tentang tingkah laku saksi seperti yang dimiliki hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

“Kami tidak mempunyai al4san untuk mengatakan bahawa sabitan kes4lahan itu adalah tidak wajar,” kata Syed Ahmad Helmy ketika men0lak ray-uan.

Panel itu turut dianggotai Hakim Datuk Abdul Wahab Patail dan Hakim Datuk Mohtaruddin Baki.

“Mama, saya tak bu-nuh! Saya tak bu-nuh!” – Susp3k

Sebagai wartawan j3nayah, Syahril ada kongsikan situasi di mahkamah. Katanya suspek bersungguh-sungguh men4fikan dirinya terlibat dalam kes tersebut.

Suspek sampai men4ngis teresak-esak merayu kepada ibu bapa supaya terlepas daripada tu-duhan itu.

“Mama, saya tak bu-nuh! Saya tak bu-nuh!,” katanya sambil mer4ung.

Disebabkan kes ini dan adik Siti Surya, sebagai insan biasa Syahril juga tertanya-tanya.

“Mengapa mereka sanggup bersek0ngkol meny4mun dan memb-unuh sahabat baik sendiri, walhal mngsa punyalah teruja untuk bertemu dengannya setelah lama tak berjumpa….lagipun berapalah sangat yang boleh dapat kalau nak s4mun m4ngsa pun, dia bukannya anak jut4wan!”

Tetapi nasi sudah menjadi bubur. Semoga Allah mencucuri rahmat di atas roh adik Juliana dan adik Siti Nur Surya yang dib-unuh oleh sahabat mereka sendiri.

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

Sumber : kec0hape

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *