Semasa

Netlzen Mula Rasa Blmbang Dengan Murid Mengikuti PDPR, Anak menangls Depan lapt0p.

Sejak akhir-akhir ini, kita banyak dengar tentang keluhan dari pelajar merasa teka.nan susulan pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR).

Ada yang melihatnya sebagai hal remeh namun sebenarnya masalah tek4nan perasaan adalah pers0alan serius lagi-lagi ia terjadi kepada murid di usia yang kecil.

Di laman twitter, se0rang bapa berk0ngsi situasi anak perempuannya yang mengikuti Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) sewaktu p4ndemlk ini.

Bapa kanak-kanak ini yang menggunakan akaun dengan nama @NabilHussein memberitahu anaknya ‘br0ke d0wn’ atau tertek4n kerana terp4ksa menghadiri kelas dalam talian.

“Anak perempuan aku ‘br0ke d0wn’ sebab mal4s attend 0nline class harini. Dia duduk depan lapt0p sambil nangls tapi tutup mic dgn kamera. W0w.” tulisnya di laman twitter

Dia turut berkongsi vide0 menenangkan anaknya yang sedang menangls kerana tidak mahu mengikut kelas dalam talian.

Perk0ngian lelaki ini meraih perhatian netizen sehingga mendapat perkongsian atau retweet sehingga lebih 2,500 dan tanda suka melebihi 8 ribu.

Rata-rata netizen turut bersimpati dengan anak kecil yang sepatutunya menjalani kehidupan seperti kanak-kanak yang normal.

“Kecik kecik dah burn0ut. kesian. sabar ye dik. nanti sekolah dah buka, cikgu dah vaksln, okay dah tu”- tulis @haziqhmle

“Kesian dowh, dulu x apa lah, sebab budak2 dapat enjoy main dgn kawan waktu rehat Kelas apa semua. Sekarang study study study. Kesian sangat-sangat. Sem0ga semua kids str0ng”- tulis netizen yang lain.

pic.twitter.com/kvuoRtCsyT

— PU Nabil 🇲🇾 #Lawan (@NabilHussein) September 9, 2021

Ada yang berkongsi pandangan agar guru-guru tidak membebankan pelajar dengan kerja sekolah yang banyak.

“Zaman PdPR ni aku sebenarnya harap sangat pihak sekolah tak tambah lagi dengan homework dekat budak budak.

Habis kelas online tu kira setel je lah untuk haritu. Kesian aku tengok dah la kelas online penat mental sampai petang, lepas tu sambung pulak nak buat homework sampai malam”

“Ni pandangan aku je lah sebab dari apa yang aku borak dengan anak sedara aku darjah 5.

Penat dia kata. Tu masa aku call waktu petang tengah buat homework.

Aku suruh dia keluar main basikal ke apa ke dia dah takde mo0d katanya, nak siapkan keje jugak.”- balas seorang netizen dengan akaun @AbdulHeisenber

Mungkin, PdPR bukanlah halangan untuk terus belajar bagi sekumpulan murid tetapi bagi kelompok yang lain mereka berpotensi berhadapan masalah tekanan perasaan. Kami di Murai berharap para pelajar dan murid-murid terus kuat.

Sumber : mu rai

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *