Semasa

Negatif DAD4H, Rekod Jenaya Tiada, Tujuan PemBnuhan Dilakukan Seorang Diri Akhirnya Didedhkan

[DIKEMASKINI] Polis mengesahkan ujian air ke-ncing suspek yang memb-unuh Siti Nur Surya adalah neg4tif d4dah.

Ketua Polis Hulu Terengganu, Deputi Superintendan Mohd Adli Mat Daud berkata, ujian air ke-ncing sudah dijalankan dan didapati neg4tif.

“Siasatan lanjut turut mendapati su-spek yang berusia 19 tahun itu tidak memiliki sebarang rekod je-nayah l4mpau.

M0tif Salah Faham

“Hasil si4satan awal masih menjurus kepada m0tif perselisihan faham, bagaimanapun siasatan lanjut masih dijalankan.

“Mungkin dalam masa terdekat ini kita akan memanggil beberapa saksi yang boleh membantu melengkapkan sias4tan.

Ini termasuk ahli keluarga su-spek,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini hari ini.

Beliau berkata, berdasarkan bukti di lokasi, polis percaya kej4dian itu dilakukan hanya seorang sahaja.

Dalam masa sama, beliau meminta orang ramai agar menghentikan segera menyebarkan berita-berita yang masih tidak s4hih di laman sosial.

“Ti-ndakan undang-undang akan diambil sekiranya didapati masih ada yang berdegil menyebarkan berita tidak be-nar,” katanya.

Pagi tadi, Majistret Engku Nurul Ain Engku Muda membenarkan su-spek dir-eman tujuh hari bermula hari ini

Sehingga 9 November bagi membantu si4satan mengikut Seksyen 302 Kanun Kes-eksaan kerana membu-nuh.

Terdahulu, remaja itu yang mengenakan baju l0kap berwarna ungu tiba di pekarangan Mahkamah Majistret Marang di sini kira-kira jam 10.10 pagi.

Semalam, suspek ditahan selepas tampil ke Balai Polis Telemong Hulu Terengganu kira- kira jam 7.30 pagi dengan ditemani ibunya kononnya untuk membantu si4satan.

Namun hasil keterangan diberi remaja terbabit mencu-rigakan lalu ditangkap untuk sia-satan lanjut.

Penahanan remaja yang bersekolah bersama mngsa daripada Tingkatan Satu hingga Lima itu sekali gus memb0ngkar m0tif kejadian pembu-nuhan k3jam itu.

Siti Nur Surya dibu-nuh ke-jam dengan beberapa ke-san tik4man dipercayai senjata t4jam di beberapa bahagian badan termasuk pu-tus pergelangan tangan kiri.

Ketika kej4dian, bapa mngsa tiada di rumah, manakala mngsa yang merupakan anak kelima daripada tujuh beradik sedang menjaga ibunya yang terlantar s4kit akibat k4nser 0tak.

Semalam teman lelaki kepada mangsa bunuh samun (Siti Nur Surya) yang dikenali sebagai Muhammad Haiqal Adnan, 19 tahun, berkongsi Whatsappnya yang ter4khir bersama mngsa.

Kejadian bunuh samun ini berlaku di Kampung Lubok Batu, Telemong, Terengganu.

Terbaru, Haiqal berkongsi sebuah video di platfom Instagramnya yang berkongsi kenangan bersama arw4h yang membuatkan ramai orang sebak.

Semoga syurga tempat awok

Menerusi video yang berdurasi dua minit 24 saat itu, memaparkan kenangan mereka berdua sepanjang mereka berkenalan.

Video tersebut juga menunjukkan screenshort Direct Message Instagramnya yang menyatakan rumah teman wanitanya sudah dir0mpak.

Tidak berakhir di situ, video pengkeb-umian Siti Nur Surya turut diletakkan pada penghujung video.

Video tersebut meraih ratusan komen yang mengucapkan salam takziah dan mendoakan supaya Haikal terus kuat menghadapi ujian yang mendatang.

Berikut kronologi kejadian mengikut laporan Kosmo Online menerusi kenyataan Ketua Polis Terengganu, Datuk Roslee Chik

Sspek mendkwa pada mulanya dia hanya pergi ke rumah mnngsa sekadar untuk bersembang kosong.

Namun, ketika sedang berbual sspek mendakwa Siti Nr Sria telah merendah-rendahkan dirinya terutama tentang status ekonomi keluarga dan rupa parasnya.

Sspek yang pnas hati kemudian telah menyyrang mnngsa yang kebetulan sedang memegnng sebilah pisau untuk meneetas lebihan benang pada seluarnya.

Menurut Roslee, sspek dan mnngsa kemudian telah bergeelot hingga menyebabkan Siti Nr Sria ceddra diteta4k pada bahagian muka, leher dan dada menggunakan senjjta t4jam.

Panik apabila mendapati mnngsa tidak lagi bergerak selepas ditet4k, suspek nekad mem0t0ng pergelangan tangan kiri mnngsa hingga ptus.

Sspek Cuba ‘Reka Cerita’ Demi Selamatkan Diri Tapi…

Bimbang tindakannya itu terbongkar, sspek mencipta plot kononnya insid3n itu bermotifkan s4mun

Dengan mengambil wang dan telefon bimbit milik mnngsa sebelum mel4rikan diri dengan sebuah motosikal.

Namun, kamera litar litar tertutup (CCTV) yang dipasang di sebuah rumah burung walit berhampiran rumah m4ngsa mer4kam kelibat sspek

Dan motosikalnya berada di rumah tersebut sewaktu kejadian.

Sspek kini direman 14 hari bagi membantu siaasatan mengikut Sekksyen 302 Kanun Kesekksaan.

Menerusi Iap0ran BuIetin TV3, sspek yang berusia 19 thun menggigiI sebaik shaja dibawa trun dari knderaan p0Iis sbeIum dibawa masuk ke dalam mhkamah.

MengaIir air mata

Malah, sspek yang berpakaian I0kap berwrna ungu dilihat mengaIirkan air mata sewktu dia dibawa masuk ke dalam kmar mhkamah oleh angg0ta p0Iis.

Berdasarkan hasiI slasatan awal, sspek mngakku meIakukan prbuatan itu yang berpnca dari kata mengatta sehingga berIaku saIah fham sebelum berlaku pergeIutan.

Prlntah rman tersebut dibnarkan Majlstret Engku Nurul Ain Engku Muda di Mhkamah Majlstret. Kess dislasat menglkut Sksyen 302, Knun Keslksaan kerana membnnuh.

Berikut pula gambar dan profile facebook di percayai milik svspek yang tular di media sosial

“Suspek berlakon acah2 wasap arwah lepas bnuh arwah..

Yang atas , dia otw nak ke rumah Surya. Surya suruh masuk je la dah sampai nanti, dia plak suruh Surya yang keluar.

Then, Surya tanya ‘kau sorang ke? Dia jawab ye. Lepastu dah sampai.

Today punya,

Dia buat-buat tanya Surya (dah meninggal) phone yg Surya beli haritu berapa?

Dia ingat nak pergi survey esok kat kedai. Dia ajak Surya teman sebab tak tahu jalan.”

Video: Berlaku Kejadian yg Mengejutkan Semasa Saspex Dibawa ke Mahkamah oleh Pihak PoIis

Perbualan Wasap Antara Saspek dan Individu ini Juga Didedahkan Selepas Kes Jenaya itu Dilakukan

“Sedih, rasa macam mimpi kakak dah takde (tiada),” kata Siti Nurliyana Syuhada Ismail, 15, adik kepada Siti Nr Srya, 19, yang m4ti dibu-nuh rakan sendiri di ruang tamu rumah keluarganya di Kampung Lubok Batu, Telemong, semalam.

Katanya, pemergian kakaknya secara tiba-tiba meninggalkan ke-san mendalam buat dirinya.

Dia menyifatkan arwah sebagai kakak dan anak yang baik dan bertanggungjawab terhadap keluarga dan kedua orang tua.

“Arwah sangat baik. Saya akan merinduinya selepas ini apatah lagi kakak yang selalu menghantar dan menjemput saya pergi dan balik sekolah,”

Dia yang masih dalam keadaan sugul tidak percaya arwah kakaknya pergi dalam keadaan meny4yat hati.

“Saya tidak menyangka trag3di berd4rah ini berlaku kepada kakak. Ketika melihat m4yatnya dengan pergelangan tangan kiri pu-tus

Saya ta-kut dan terus keluar rumah untuk menelefon bapa,” katanya.

Bapa arwah, Ismail Muda, 58, pula menyifatkan arwah seorang yang baik dan sangat menyayangi ibunya.

“Demi kasih arwah terhadap ibunya, dia sanggup mengorbankan pelajarannya apabila mengambil keputusan tidak menyambung pengajian selepas tamat tingkatan lima.

“Dia bercita-cita menjadi seorang pelukis pelan dan sepatutnya menyambung pengajian dalam bidang lukisan pelan senibina di Akademi Binaan Negara (ABN) Hulu Terengganu Januari tahun ini,” katanya.

Bagaimanapun katanya, memikirkan ibunya yang terlantar s4kit, dia melupakan impian bergelar pelukis pelan hanya kerana mahu menumpukan perhatian menjaga ibu.

Video: Berlaku Kejadian yg Mengejutkan Semasa Saspex Dibawa ke Mahkamah oleh Pihak PoIis

Ismail kelihatan sayu semasa majlis pengebu-mian anaknya, Siti Nr Srya yang meni-nggal dunia.

Ini selepas dibnuh dalam kejadian sam-un di Kampung Lubok Batu, Telemong semalam di Tanah Perku-buran Kampung Beladau Selat di sini malam ini. FOTO Ghazali Kori

Berikut pula perkongsian dari salah seroang senior sekolah arwah dan svspek

“Kes bun-uh mareng, Aliya Saari siap chat dengan suspek lagi, patutlah langsung tak dok prasaan balas wasap gitu gitu je.

“Sian aliya arini tekanan jiw-a kej-utan dok sangka, sampai nangis kediri mekmok wat pade kejutan sebab ye chat nge suspek pembu-nuhan sendiri rupanya.

“Sc4ry dunia sekarang ni. Btw angsa dan suspek junior aliya

“Maaf bagi yang tak faham sy copy yang tolong translate kan dekat komen,

Kakliya: Betul ke kejadian tu

Suspek: Betul kak Liya

Kakliya: Yang mana satu ye? Kak liya tak cam yang mana satu orangnya.

(Suspek bg gambar mangsa)
Kak liya: Yang ni ke? Ya Allah

Suspek: Ye

Kak liya: Rumah dia kena rompak?

Suspek: Dengar macam tu la.

Kakliya: Ada orang ke masa tu? Ke dia sorang je? Kesiannya..

Suspek: Tu tak tahu . Dengar cerita adik dia balik sekolah baru tahu.

Kakliya: Kalau nak ambik barang ambik jelah. Kenapa buat kat orang macam tu.

Suspek: Tu la. Dengar kata tangan kena kelar lagi.

Video: Berlaku Kejadian yg Mengejutkan Semasa Saspex Dibawa ke Mahkamah oleh Pihak PoIis

Dalam pada itu, tentera bawang dan netizan mula m3nyerang facebook di percaya milik svspek dan teman lelakinya

Pesanan terakh-ir mngsa bnuh kepada teman lelaki

“Kali tera-khir dia WhatsApp saya adalah pada pagi sebelum keja-dian.

Saya beritahu nak ke tempat kerja dan dia memb4las, minta saya jaga diri,” kata Muhammad Haiqal Adnan, 19.

Muhammad Haiqal adalah teman lelaki Siti Surya Ismail, 19, gadis yang dibu-nuh di hadapan ibu yang terl4ntar di Kampung Lubok Batu, Telemong, Hulu Terengganu, semalam.

Video: Berlaku Kejadian yg Mengejutkan Semasa Saspex Dibawa ke Mahkamah oleh Pihak PoIis

Muhammad Haiqal Adnan menunjukkan teks perbualan ter4khirnya melalui aplikasi WhatsApp dengan Siti Nur Surya Ismail. – Foto Ghazali Kori

Pemuda dari Kampung Medan Jaya, Rusila, Marang itu, berkata dia yang mengenali Siti Srya sejak dua tahun lalu

Dia dimaklumkan mengenai kej4dian menimpa arw4h oleh kenalan rapatnya jam 4 petang semalam.

“Pada mulanya, saya ingatkan rakan itu bergurau apabila dia memberitahu Siti Nur  m4ti dib-unuh.

Saya kemudian terus ke rumah keluarga arwh dan terkedu selepas mendapati ia benar-benar berlaku.

“Macam tidak percaya, saya dan ibu baru berjumpa Siti Suya pada Sabtu lalu ketika kami menziarahi ibunya di rumah mereka. Ketika itu, arwh mesra bersembang dengan ibu.

“Ketika berbual, ibu sempat berpesan kepada arwh supaya jaga diri dan kesihatan,”

Katanya menambah, mereka berdua merancang bertunang dan kemudian berkahwin pada tahun depan.

Ketika ditemui di rumah datuk dan nenek Siti Suya di Kampung Beladau Kepong, di sini, Muhammad Haiqal berkata, dia terkilan kerana tidak sempat menunaikan hasrat arwh untuk berkahwin tahun depan.

“Kami merancang untuk buat majlis tahun ini tetapi disebabkan Cov-id-19, ditambah pula dengan keadaan ibunya yang s4kit, kami menangguhkan sehingga tahun depan,” katanya.

Untuk Menonton Video: SILA KLIK SINI

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *