Semasa

Mohammadin Ketapi deactivate FB, Shafie Apdal hilang dari radar selepas minta maaf ke rakyat sbb C0VlD di Sabah memuncak

Ketika j4ngkltan C0Vl9 semakin meningkat di Sabah, laman facebook Ahli Majlis Tertinggi p4rti W4risan, Mohamaddin Ketapi atau lebih dikenali dengan Din Ketapi didapati tidak dapat di4kses sejak beberapa hari yang lalu dipercayai diny4haktif.

Hasil pemerhatian Buletin TTKM di pautanhttps://www.facebook.com/MohamaddinKetapiOfficial mendapati mesej “This Content Isn’t Available Right Now” dipaparkan yang biasanya berlaku sama ada laman dip4dam atau diny4haktifkan oleh pentadbir.

Ketika kempen pilihanraya Sabah bulan lepas, Din Ketapi mend4kwa z0n merah C0Vl9 di pantai timur Sabah adalah sandiwara, kerana kawasan itu adalah kubu kuat Warisan, lalu meminta rakyat tidak percaya pada z0n-z0n merah tersebut.

“Bukan C0Vl9, diberikan mer4h kerana t4kut kal4h dengan Warisan, bah4ya untuk diorang bukan untuk kita. Jadi kita jangan percaya”

Tambahnya lagi, pada hari mengundi akan ada orang yang diberikan duit untuk pura-pura pengs4n kerana C0Vl9.

“Kalau ada kamu nampak ada orang pengs4n di situ, bagus kamu tend4ng pij4k dia. Bukan C0Vl9 itu. Wayang, sandiwara.”

Sementara itu, presiden Warisan merangkap bek4s ketua menteri Sabah, Shafie Apdal membisu berikutan k3s C0Vl9 yang semakin menjadi-jadi.

Pemerhatian Buletin TTKM di laman facebook Shafie Apdal mendapati hantaran terakhir dilakukan laman tersebut adalah pada 2 oktober 2020, manakala tiada rekod beliau membuat sebarang kenyataan berhubung k3s C0Vl9 yang semakin meningkat sejak pilihanraya negeri diadakan.

Pada ogos lepas, Shafie berkara beliau lebih rela m4ti dan berdepan risik0 wab4k C0Vl9 daripada menyerahkan kuasa memerlntah Sabah kepada mereka yang did4kwanya telah mengkhi4nati mandat rakyat.

Memetik laporan FMT, Shafie berkata, beliau terpaksa mengambil keputusan membub4rkan Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Negeri (PRN)  meskipun keputusan itu dipersoalkan orang ramai yang bimb4ng dengan wab4k C0Vl9.

“Saya tahu ada kritlk kita kenapa adakan pilihan raya, bimb4ng sangat ny4wa manusia (berikutan wab4k C0Vl9).Tapi daripada kita menyer4hkan kuasa kepada mereka secara itu, tidak apa bagi kita, saya sanggup m4ti,”

Sehari sebelum hari mengundi, Shafie Apdal menerusi satu video di laman facebooknya, mem0hon m4af kepada rakyat Sabah kerana mengadakan pilihanraya ketika wab4k C0Vl9 melanda negeri.

“Saya sedar dan tahu pada hari ini kita berhadapan dengan pilihan raya ke-16 di Sabah dan dalam kesempatan ini saya ingin memohon m4af kepada seluruh rakyat Sabah kerana berdepan pilihan raya dalam keadaan C0Vl9. Keadaan ini juga memungkinkan kita berkempen bahkan juga mendampingi pengundi yang ada di setiap kawasan DUN dalam keadaan C0Vl9 dan kemungkinan kita terj4ngkit dengan peny4kit ini,”

Gelombang ketiga C0Vl9 mel4nda negara akib4t dari pilihanraya negeri Sabah di mana pelanggaran SOP berlaku secara berleluasa terutama ketika kempen disamping kemasukan P4TI dari negara Filipina.

Shafie membub4rkan DUN Sabah setelah diperkenankan TYT berikutan kehilangan maj”riti susulan beberapa adun dari pihak ker4jaan melompat kepada kem BN yang diketuai Musa Aman.

Pilihanraya negeri itu menyaksikan Shafie Apdal yang mengetuai Warisan Plus tew4s di tangan Gabungan Rakyat Sabah.

Menurut Kementerian Kesih4tan Malaysia, Sabah mencatat sebanyak 488 k3s baharu hari ini yang mana 468 k3s datang dari kawasan PKPB dan PKPDB. K3s yang tinggi ini adalah melalui s4ringan besar-besaran terutama kumpulan berislk0 tinggi dan KKM menjangkakan penul4rannya akan dapat dikawal sepenuhnya 2 hingga 3 minggu akan datang. – TTKM

Sumber : CinCa

Cerita Terdahulu;

 

[VlDE0] : Pihak lain akan j4tuhkan Anwar jika dapat r4mpas kuasa pada Selasa

Episod menukar kerajaan sedia ada dengan d4kwaan mempunyai cukup maj0riti kerusi P4rlimen bagi membentuk kerajaan baharu bukan langkah baik kepada negara, apatah lagi ketika semua pihak sedang berg3lut memer4ngi penul4ran p4ndemlk C0Vl9.

Pengerusi Gerakan Tuntut Malaysia (TUNTUT), A’zlan Abu Bakar merasakan keadaan p0litik hari ini dilihat hanya mementingkan kelangsungan ahli p0litik tertentu dan jika tidak dibendung, cubaan menggvlingkan ker4jaan akan berterusan tanpa kesudahan hingga mem4ngsakan rakyat.

“Kami harap ahli-ahli P4rlimen tidak meneruskan pembentukan ker4jaan yang sentiasa berubah-ubah sejak kej4tuhan Ker4jaan Pakatan Harapan (PH) lalu yang dilihat tidak akan berkesudahan.

A’zlan Abu Bakar

“Seandainya perkara ini berlaku, ahli-ahli P4rlimen akan terus menyusun gerakan mengumpul maj0riti sokongan membentuk ker4jaan lain pada masa akan datang.

“4khirnya memberi kesan kepada rakyat hingga menjej4skan kesih4tan, peluang pekerjaan, pendidikan, aktiviti dan pertumbuhan ekon0mi akibat ketid4kstabilan p0litik ini,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam, Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mend4kwa mendapat perkenan menghadap Yang di-Pertuan Agong (YDPA), Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada 13 Oktober.

Ia bagi membolehkan Anwar mempersembahkan keterangan lengkap mengenai jumlah maj0riti ahli P4rlimen yang kukuh bagi membentuk ker4jaan baharu.

Menurutnya, mengikut Perkara 55 Perlemb4gaan Persekutuan, YDPA mempunyai kuasa mutlak memanggil P4rlimen untuk bersidang mahupun membub4rkan Dewan Rakyat.

“Pembentukan ker4jaan baharu telahpun berlaku pada Mac 2020 apabila Tan Sri Muhyiddin Yassin dilantik oleh YDPA sebagai Perdana Menteri Malaysia.

“Mana kewarasan ahli P4rlimen hari ini yang berpakat untuk menukar ker4jaan semudah ABC.

“Di mana kebijaksanaan mereka ini? Mengapa ahli P4rlimen ini mahu menj4tuhkan ker4jaan sedia ada?” katanya.

Katanya lagi, jika episod menj4tuhkan Perdana Menteri ini berterusan, tidak must4hil akan ada pembentukan maj0riti untuk menjatuhkan Anwar selepas ini.

“Hari ni Anwar bentuk maj0riti untuk j4tuhkan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri, esok mungkin boleh jadi akan ada pembentukan maj0riti untuk menj4tuhkan Anwar pula

“Ia akan terus berulang sehinggalah ramai rakyat akan m4ti akibat negara yang dilihat tiada penyeles4ian,” katanya.

Dalam masa sama, Ker4jaan Perikatan Nasional (PN) yang terbentuk hari ini di atas kesepakatan antara p4rti-p4rti diharapkan untuk meneruskan permuafakatan.

“Rakyat tahu inilah ker4jaan Melayu dan Islam yang dibentuk. Seandainya ker4jaan ini dikhi4nati oleh antara p4rti yang bermuafakat ini, terbukti matlamat mereka membentuk ker4jaan Melayu Islam bukanlah seperti yang dikatakan.

“Tetapi bukti ker4kusan kuasa yang mereka ingin perd4gangkan untuk kepentingan perib4di.

“Ayuhlah, kita membawa semangat bersama meletakkan keutamaan membina Malaysia demi kesejahteraan rakyat di dalam saat getir menghadapi cab4ran penul4ran C0Vl9 ini,” katanya lagi.

Sumber : MalaysiaGazette

Terdahulu;

Penyokong lar4ng saya bila saya kata t4k nak bertanding PRU – TUN

Tidak cukup dua minggu setelah memberitahu Kyodo News bahawa dia tid4k akan bertanding pada pilihan raya umum (PRU) ke-15, bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad kini memberitahu Straits Times Singapura bahawa dia mungkin akan bertanding.

Dalam temu bual pada hari Jumaat (2 Okt), Ahli P4rlimen Langkawi itu mengatakan bahawa cadangannya untuk tidak bertanding menimbulkan rasa kur4ng senang di kalangan penyokongnya.

“Mereka masih mahu saya mengatakan bahawa saya mahu bertanding. Memang benar bahawa kebanyakan orang yang berusia 95 tahun tidak akan aktif.

“Saya lebih bernasib baik, saya masih dapat aktif. Tetapi mereka nampaknya tidak fikir bahawa kesih4tan saya akan mer0sot apabila umur saya semakin lanjut,” katanya.

“Mereka melihat saya seperti saya sekarang. Jadi mereka menginginkan saya, sekurang-kurangnya, tidak mengatakan bahawa saya tidak akan bertanding,” katanya.

Pendiriannya yang terdahulu adalah bahawa dia akan terus memer4ngi r4suah melalui p4rti barunya P4rti Peju4ng Tanah Air tetapi dia tidak akan bertanding dalam pilihan raya berikutnya kerana umurnya ketika itu 98 tahun sekiranya PRU diadakan pada 2023.

Bagaimanapun Mahathir, yang bertugas sebagai Ahli P4rlimen Kota Setar Selatan dari tahun 1964 hingga 1969 dan Ahli P4rlimen Kubang Pasu dari tahun 1974 hingga 2004, kini memberi gambaran mungkin dapat bertanding sekiranya PRu meng3jut diadakan.

Berdasarkan pengundian untuk speaker P4rlimen baru pada 13 Julai, dianggarkan bahawa perdana menteri sekarang Muhyiddin Yassin mempunyai hanya dua maj0riti di p4rlimen.

Ketua Pemb4ngkang dan Presiden PKR Anwar Ibrahim telah mend4kwa bahawa dia mendapat sokongan maj0riti ahli p4rlimen, tetapi dia harus membuktikan d4kwaan itu dan mengadap Yang di-Pertuan Agong.

Terdahulu,

[VlDE0] : “Saya yg atur peng4mpunan Anwar, tapi dia tak sok0ng saya” – TUN M

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak menerima sokongan Anwar Ibrahim walaupun telah mengaturkan pembebasan pemimpin PKR itu dari penjara dan pengampunan diraja.

“Selepas, saya mengaturkan pembeb4san beliau dan peng4mpunan diraja, dia tidak nak sokong saya.

“Dia pusing jumpa semua orang. Jumpa raja-raja, jumpa orang asing, bukan sokong saya. Dia kritlkal terhadap saya,” kata Mahathir dalam satu wawancara bersama Malaysia Gazette.

Mahathir mempunyai hubungan teg4ng dengan Anwar sejak tahun 1990-an tetapi bertukar sekutu dalam gabungan Pakatan Harapan pada pilihan raya 2018.

Setelah PH memenangi pilihan raya, Mahathir mengotakan janjinya dengan mengaturkan peng4mpunan diraja kepada Anwar atas tuduh4n meliw4t.

Tidak lama kemudian, Anwar kembali ke p4rlimen dan hubungan mereka kembali dingin ekoran des4kan terhadap rancangan penggantian jawatan perd4na menteri.

Akhirnya, Anwar setuju untuk tidak menetapkan tarikh bagi Mahathir melepaskan jawatan, tetapi ianya sudah terlambat kerana “Langkah Sheraton” dan ker4jaan PH rvntuh.

Mahathir berkata bahawa beliau membawa Anwar seorang aktivis Islam yang l4ntang pada tahun 1970-an, menyertai Umn0 pada tahun 1982 walaupun mendapat tentangan besar ahli p4rti lain.

Ketika bersama Umn0 selama 16 tahun, Anwar pernah menjadi timbalan perdana menteri pada tahun 1993.

“Tapi, bila dia menjadi timbalan perdana menteri, dia cuba menj4tuhkan saya,” kata Mahathir.

‘Zahid kr0ni Anwar’

Mahathir mend4kwa Anwar cuba menumb4ngkan beliau melalui pr0ksi dan mencetuskan himpunan dan pr0tes.

Beliau juga menvduh Anwar membantu kr0ninya mengumpulkan kekayaan yang luar biasa dan secara khusus mend4kwa salah seorang kr0ni Anwar itu ialah Ahmad Zahid Hamidi yang sekarang menerajui Umno.

“Itu cara Anwar,” kata Mahathir.

Beliau juga mengulas mengenai pengumuman terbaru Anwar yang berkata mempunyai sokongan majoriti untuk menubuhkan ker4jaan.

Mahathir berkata beliau pernah mendengarnya sebelum ini dan tidak pasti apakah Anwar akan berjaya kali ini.

Jelasnya lagi, beliau yakin bahawa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berada dalam kedudukan yang tid4k menentu.

“Saya dapati kenyataan Anwar ini, kalau benar dua tiga orang Umn0 t0lak Muhyiddin, dia jatuh.

“Soal Muhyiddin jatuh satu perkara, soal siapa sokong Anwar adalah perkara lain,” kata Mahathir.

Pada 23 September lalu, Anwar buat kali ketiga dalam kerjaya politiknya menyatakan bahawa beliau mempunyai sokongan majoriti untuk menubuhkan ker4jaan tetapi tiada sebarang perkembangan selepas itu.

Setakat semalam, Muhyiddin maish mempengerusikan mesyuarat kabinet kerajaan PN.

Terdahulu Tun M menegaskan, “Saya tak akan ma4fkan Najib sampai bila-bila”

Tun Dr. Mahathir Mohamad seringkali menyal4hkan Datuk Seri Najib Tun Razak setiap kali beliau membuka mulut sehingga ada yang melihat pers3ngketaan mereka berdua lebih kepada bersifat perib4di.

Kali ini Dr Mahathir akan menjawab pelbagai soalan termasuk adakah beliau akan memaafkan Najib.

Dalam temu bual eksklusif MalaysiaGazette dengan Dr. Mahathir yang ditunda sehingga pada pukul 11 malam tadi, beliau telah menjawab pelbagai persoalan mengenai pelbagai perkara seperti lsu mengenai Pak Lah, Najib, Anwar Ibrahim dan juga pentadbiran Muhyiddin.

Untuk rekod, sepanjang temubual Mahathir telah menyebut nama Najib lebih dari 20 kali.

Soalan ter4khir daripada MalaysiaGazette kepada Dr Mahathir adalah yang paling ditunggu-tunggu samada beliau akan mem4afkan Najib ataupun tidak.

“Adakah Tun akan mema4fkan Dato Seri Najib sepertimana Tun mema4fkan Dato Seri Anwar Ibrahim?” soal MalaysiaGazette

“No, different (berbeza daripada Anwar), saya tak boleh ma4f orang yang destr0y my p4rty (ros4kkan p4rti saya).”

“Itu dia buat, dia buat betul-betul sampai orang b3nci kepada UMN0.”

“Masa saya let4k jawatan, bila ada pilihanraya pada 4 haribulan, dia menang lebih daripada masa saya, Pak Lah menang.”

“Tapi sekarang orang t0lak Pak Lah dan Najib, Najib lebih tervk dari Pak Lah.”

“Orang yang r0sakkan UMN0 saya t4k boleh maaf.”

“Sampai bila-bila?” soal MalaysiaGazette

“Ya lah, sampai bila-bila lah.” jawab Mahathir walaupun sedikit gagap.

Dalam pertemuan bersama MalaysiaGazette, Dr Mahathir menjawab pelbagai soalan termasuk adakah beliau akan mem4afkan Najib.

Untuk mengetahui jawapannya jangan lupa saksikan temu bual eksklusif MalaysiaGazette dengan Dr. Mahathir.

Layari http://www.malaysiagazette.com dan juga ikuti temubual bersama Dr. Mahathir menerusi program Owh! MG di laman Facebook MalaysiaGazette.

Terdahulu, Shafie masih calon PM walau k4lah, bukan saja Anwar tegas Tun Mahathir.

SHAH ALAM – Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan), Datuk Seri Mohd Shafie Afdal masih calon Perdana Menteri blok pemb4ngkang walaupun gag4l mempert4hankan ker4jaannya dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah semalam.

Pengerusi Penaja Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Ahli P4rlimen Semporna itu tetap akan dinamakan sebagai calon Perdana Menteri jika mereka menang Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) akan datang.

“Dia masih (salah) satu dari calon,” katanya seperti dilaporkan portal berita, The Malaysian Insight (TMI) hari ini.

Kecew4 dengan rakyat Sabah

Diminta mengulas mengenai kek4lahan Warisan, Ahli P4rlimen Langkawi itu kecew4 kerana beliau berharap pengundi di Sabah akan men0lak Perikatan Nasional (PN) dan sekutunya.

“(Sudah tentu) saya kecew4. Saya harap rakyat Sabah men0lak orang yang menggunakan cara tidak betul untuk ambil alih ker4jaan.

“Mereka dengan seng4ja mervntuhkan ker4jaan dengan membayar ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) untuk l0mpat (tingg4lkan p4rti).

“Kalau ini jadi satu amalan di Malaysia, tam4tlah demokrasi kerana mereka yang ada duit boleh beli mana-mana ker4jaan,” katanya.

Bagaimanapun, bekas Perdana Menteri itu tetap mengucapkan tahniah kepada Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dan berharap keputusan itu akan membawa ke arah kestabilan negeri itu.

“Saya ucap tahniah pada mereka yang menang (PRN Sabah). Saya harap dengan ini keadaan di Sabah akan jadi lebih stabil dan tiada lagi percubaan untuk r4mpas ker4jaan,” katanya.

Sumber : MalaysiaGazette

Cerita Selanjutnya,

Tk campur hal p0litlk, Tengku Zafrul tenang dgn anak2. Sekali corak langsir jadi perhatian

Ketika barisan kepimpinan negara fokus memberi perhatian terhadap Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah, Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz menjalani kehidupan seperti biasa.

Beliau tidak mengeluarkan sebarang kenyataan berkaitan PRN, jauh sekali ‘turun padang’ untuk bantu berkempen tetapi sebaliknya meluangkan masa bersama keluarga tersayang.

Hujung minggu! Masa bersama keluarga

Menerusi laman Facebook rasmi, beliau memuat naik sekeping gambar dua orang anaknya iaitu Tengku Zahira Eusnie dan Tengku Zayn Aqeel semalam.

Posting tersebut menerima 18,000 tanda suka serta ratusan komen warganet yang memberikan kata-kata positif selain memuji kepimpinan beliau dalam ‘menjaga’ kewangan negara.

Namun apa yang mencuri perhatian, ada juga netizan cuba mengusik beliau dengan mengaitkan corak langsir belakang dengan logo Parti Politik Warisan yang berbentuk Kapal Layar

Langsir macam logo politik je Tengku!

“Assalamualikum Dato, semoga berbahagia selalu. Nak tanya sikit ar boleah tak. Tu langsir belakang tu macam lambang kapa layar je, Dato bersama Warisan ker? Jangan marah yer, tanya je ni” tulis seorang peilik akaun bernama Richee

“Macam familiar je logo langsir tu yb..he2” tulis seorang lagi netizan

Terdahulu, Gabungan Rakyat Sabah (GRS) secara rasmi membentuk kerajaan negeri yang baru selepas memenangi 38 kerusi dalam PRN semalam.

Salah satu portfolio yang menarik untuk dilihat sudah tentulah jawatan Menteri Kewangan yang kini disandang oleh YM Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul. Lebih menarik, beliau tidak mewakili mana-mana parti politik sebaliknya dilantik sebagai Senator bagi membolehkannya layak menjawat jawatan ini.

Sandang gelaran isteri Menteri paling cun, jom kenali Raja Johanna Adrina Raja Arshad

Bukan sahaja segak di sebalik rambut putihnya itu, bahkan beliau tampak berwibawa dan berkarisma dengan penampilan yang penuh bergaya.

Penampilan charming Tengku Zafrul , 46, membuatkan ramai tertanya-tanya, bagaimana paras rupa isteri beliau, pasti cantik!

Seperti yang dijangka, mereka bagaikan dibelah dua dan isteri Tengku Zafrul memang cantik orangnya, sangat cantik!
Berkaitan: Tulisan macam cakar ayam, pegang pensil pun tak pandai, ini peny-akit ‘misteri’ anak!

Raja Datin Seri Johanna Adrina Raja Arshad (tengah) bersama adik perempuan beliau serta anak lelakinya. Foto: Instagram Raja Jesrina

Raut wajah yang lembut dan menawan, tubuh bergetah siapa sangka Raja Datin Seri Johanna Adrina Raja Arshad, berusia 43 tahun itu merupakan ibu kepada empat cahamayata!

Merupakan kerabat diraja Selangor-Negeri Sembilan, perkahwinan pasangan ini dikurniakan empat cahaya mata bernama Tengku Zahra Jasmina, Tengku Zahira Eusnie, Tengku Zaeem Khalif dan Tengku Zayn Aqeel.

Raja Johanna ialah anakanda sulung Raja Tan Sri Arshad Raja Sir Tun Uda Alhaj, seorang ahli perniagaan terkemuka yang juga Pengerusi Maxis Communication serta bekas penuntut Sekolah Perniagaan Harvard.

Meskipun berasal daripada keturunan diraja dan dilimpahi kemewahan, Raja Johanna amat menyenangi gaya hidup ringkas serta semula jadi. Inilah yang mendorong wanita berkenaan menyertai usaha adiknya, Raja Jesrina Arshad dalam mempromosikan jenama gaya hidup kesihatan dan kesejahteraan hidup, Purely B.

Minat Raja Johanna terhadap remedi perubatan berasaskan herba, nutrisi dan bunga-bungaan menjadi asas penjagaan kecantikan serta kesihatan mereka sekeluarga.

Tidak hairanlah mengapa Tengku Zafrul sendiri sangat aktif bersukan. Sejak muda lagi mereka mengamalkan kehidupan sihat meliputi gaya hidup dan pemakanan seimbang, berkat minat wanita itu yang mencintai alam semula jadi.

Menerusi portal digital Purely B, Raja Johanna berkongsi prinsipnya bahawa tubuh badan seseorang itu mampu menentang penyakit dan sembuh dengan sendiri.

Katanya, tubuh dan minda manusia saling berkait dan kesihatan emosi amat penting terhadap kesihatan fizikal.

Foto: Instagram Raja Jesrina

Bagi Raja Johanna, naturopati lebih daripada sekadar kerjaya, tetapi minatnya. Setiap pengetahuan dimanfaatkan dalam gaya hidup seharian, maka tidak hairanlah wanita jelita itu hanya mengamalkan diet makanan organik, kerap bersenam dan memastikan untuk mendapat tidur secukupnya.

Sebelum ini, Raja Johanna pernah menimba pengalaman kerja dalam bahagian sumber manusia. Beliau kemudian menyertai seminar Anthony Robbins, yang menjadi permulaan minatnya dalam ilmu naturopati.

Kini Raja Johanna mempunyai kelulusan Ijazah Sains Kesihatan (Naturopati) dari University of New England, Australia dan Diploma Lanjutan dalam Naturopathy, Western Herbal Medicine, Nutrition and Homeopathy dari Australasian College of Natural Therapies di Sydney.

Apa yang menarik, kesibukan beliau dan suami yang menggalas tanggungjawab besar negara iaitu mentadbir kewangan Malaysia, pasangan hebat ini sentiasa meletakkan keluarga sebagai keutamaan.

Berikut sedikit info mengenai Menteri Kewangan Malaysia 2020 Tengku Zafrul Aziz

Latarbelakang dalam bidang industri

Tidak menjadi satu kepelikan sekiranya rakyat Malaysia tidak pernah mengenali Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz memandangkan beliau bukanlah seorang ahli politik. Malah, mungkin ramai juga antara kita tidak tahu bahawa beliau sebenarnya merupakan CEO dan Pengarah Eksekutif CIMB Group Holdings Berhad dan CIMB Bank Berhad.

Namun, jasanya tidak terhad kepada CIMB sahaja. Beliau juga merupakan ahli APEC Business Advisory Council (ABAC), mewakili Malaysia dalam mempromosikan perdagangan dan kerjasama dengan negara-negara di rantau Asia Pasifik.

Beliau juga berperanan sebagai seorang penasihat bagi pembangunan sosioekonomi Malaysia dibawah Majlis Sukan Negara Malaysia selain menjadi Pemegang Amanah Yayasan Kepimpinan Perdana dan ahli Majlis Keusahawanan Pendidikan Tinggi Negara di bawah Kementerian Pelajaran.

Melihat sahaja latarbelakang beliau yang hebat dalam pelbagai bidang ini memberikan kita harapan besar agar kewangan Malaysia dapat dipulihkan dengan segera. Ianya pasti menarik sekiranya pengalamannya dalam bidang perbankan dapat diterjemahkan dalam membangunkan negara.

Latarbelakang keluarga

YM Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkahwin dengan YM Raja Datin Sri Johanna Raja Arshad. Hasil perkahwinan ini mereka telah dikurniakan 4 orang anak iaitu 2 orang lelaki dan 2 orang perempuan.

Beliau dilahirkan pada 25 Jun 1973 dan merupakan anak sulung dari 4 orang adik beradik. Ibunya, Raja Datuk Zaharaton Raja Zainal ABidin merupakan bekas Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi (EPU) Jabatan Perdana Menteri Malaysia dan bapanya pula Tengku Abdul Aziz adalah seorang ahli perniagaan.

Daripada segi pendidikan, beliau merupakan alumni Kolej Melayu Kuala Kangsar sebelum meneruskan pengajian dalam bidang Sarjana Muda Sains (Kepujian) Ekonomi dan Perakaunan dari University of Bristol, UK. Beliau kemudian meneruskan pengajian dalam Master of Arts (MA) dalam Kewangan dan Pengurusan dari University of Exeter, UK.

Melihatkan pada latarbelakang pendidikannya sahaja, kita sudah tahu beliau merupakan calon yang layak sebagai Menteri Kewangan.

Seorang yang aktif bersukan

Walaupun sibuk dengan kerjayanya, pencapaiannya dalam bidang sukan juga patut diceburui. Beliau aktif bersukan seperti berbasikal, berenang dan berlari. Malah, beliau banyak menyumbangkan keringatnya dalam bidang pembangunan belia negara melalui penyertaannya dalam pelbagai organisasi seperti Kalsom Movement dan Teach for Malaysia.

Beliau satu ketika dahulu aktif dalam berlari dan pencapaiannya dapat dilihat apabila beliau telah menamatkan banyak acara marathon. Marathon merupakan acara lumba lari jarak jauh dimana setiap peserta dikehendaki menamatkan jarak 42.195km. Tidak ramai yang mampu melakukannya.

Pencapaiannya dalam sukan marathon juga sangat membanggakan. Beliau merupakan salah seorang rakyat Malaysia yang telah menamatkan kesemua 6 acara marathon dibawah jenama Abbott World Marathon Majors (WMM). Jika dihitung, terlalu sedikit jumlah rakyat Malaysia yang sudah menamatkan kesemua 6 acara WMM.

Abbott World Marathon Majors merupakan acara marathon berprestij dimana peserta dikehendaki melepasi kelayakan masa tertentu untuk membolehkan mereka menyertainya. Ianya biasa menjadi medan pertempuran pelari=pelari elit seluruh dunia untuk mencatatkan masa terpantas peribadi.

Harapan buat Menteri Kewangan baru Malaysia

Portfolio Menteri Kewangan merupakan antara portfolio paling panas di Malaysia. Boleh dikatakan hala tuju Malaysia, secara langsung dan tidak langsung turut dipengaruhi oleh polisi-polisi yang diperkenalkan oleh Menteri Kewangan.

Dengan latarbelakangnya dalam bidang Perakaunan, Kewangan, Ekonomi dan Pengurusan serta pengalaman luasnya dalam industri, diharapkan kehebatan beliau ini dapat diterjemahkan ke arah pembangunan negara Malaysia.

Sumber : Tengku Zafrul,https://www.hijabnheels.com, https://iluminasi.com/

Sumber : Malaysiakini

Sumber : Mkini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *