Keluarga

Ibu Ini Beritahu Kenapa Dia Sanggup Hantar Anak Ke Universiti Dengan Redahh 50km Naik Motor

GEORGE TOWN – Demi masa depann anak lelakinya, seorang ibu sanggup mereddah perjalanan kira-kira 50 kilometer (km) dengan motosikal bagi menghantar anak sulungnya mendaftar di Universiti Sains Malaysia (USM), Gelugor di sini hari ini.

Jarakk tersebut perlu dilalui seorang peniaga kuih, Jumiati Masud, 53, untuk menghantar Muhammad Izzulhaq Mohamed Hasnan, 19, membuat pendaftaran sebelum dia bersendirian pulang ke rumah di Simpang Ampat, Nibong Tebal dekat sini.

USM memberikan tiga pilihan untuk pelajar baharunya mendafttarkan diri sebagai warga kampus iaitu hadir mendaftar dan pulang bersama warris; hadir mendaftar, menempatkan barang dalam desasiswa dan pulang atau mendaftar dan terus tinggal di asrama.

Jumiati berkata, dia bersyukur kerana masih boleh membuat pilihan untuk Muhammad Izzulhaq tinggal di asranma bagi menjamin keselessaan untuk menimba ilmu.

“Biarlah dia belajar dalam suasana yang terbaik kerana jika di rumah, kemudahan internet tidaklah begitu baik dan kami tiada kemudahan wifi atau sebagainya.

Saya tidak kisah terpakksa menemppuh perjalanan yang jauh untuk menghantarnya kerana mahu lakukan yang terbaik untuk anak saya,” jelas ibu kepada tiga cahhaya matta lelaki tersebut.

Muhammad Izzulhaq adalah antara pelajar baharu USM yang mendafttar pada hari kedua sesi pendaftaran pandu lalu sidang akademik 2020/2021.

Muhammad Izzulhaq ditempatkan di Desasiswa Restu, USM

Sementara itu, Jumiati berkata, dia bersyukur kerana anaknya diterima untuk bergelar mahasiswa USM kerana tidak terlalu jauh dari rumah mereka.


“Sebelum ini dia pernah ditawearkan melanjutkan pelajaran ke sebuah universiti di Kuala Lumpur, namun kami terpaksa menolakk kerana keadaan keweangan tidak mengizinkan,” katanya sambil mengakui hanya memiliki motosikal sebagai kenderaan harian.

Sementara itu, Muhammad Izzulhaq menzahirkan rasa terhharu dengan pengorbbanan ibunya dan
berazam untuk belajar bersungguh-sungguh untuk memberikan kesenanggan kepada ibunya.

“Saya juga rissau lihat ibu balik sendiri ke rumah, namun terpaksa akur kerana ibu tekkad dan sanggup bersusah-payah demi saya.

“Saya berdoa semoga Allah permudahkan urusan saya untuk menuntut ilmu di USM,” katanya yang

mendapat keputusan cemerlang dengan purata nilai gred kumulatif (PNGK) 3.96 dari Kolej Matrikulasi Pulau Pinang.

Muhammad Izzulhaq berjaya melanjutkan pelajaran di peringkat Sarjana Muda Sains dengan Pendidikan dan ditempatkan di Desasiswa Restu, USM.

Sumber : Kosmo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *