Viral

Detlk Gembira Bercuti 11sahabat Bertukar Tr4gedi, Salah Se0rang Daripada Mereka Menlnggal Dunia.

Setiap perte.muan, pasti akan bera.khir dengan perpi.sahan.

Begitulah kisah persahabatan 11 remaja ini yang merupakan rakan sekelas dari sebuah sek0lah menengah di Joh0r.

Siapa sangka, de.tik gembira bercuti bersama-sama selepas tam.atnya peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menjadi de.tik yang paling tra.gis dalam kamus persahabatan mereka.

Ini kerana saIah se0rang rakan mereka menin.ggaI du.nia aki.bat terba.bit dalam kecela.kaan jalan raya ketika sedang dalam perjala.nan ke sebuah I0kasi peranginan.

“Percutian yang terse.lit pemerg.ian,” demikian kapsyen pada sebuah vide0 yang dimu.at naik oleh se0rang pelayar yang sehingga kini meraih lebih 700,000 t0nt0nan.

Ketika berk0ngsi cerita dengan m star, Nur Aleya Natasha berkata sehingga kini dia dan rakan-rakan yang lain masih berse.dih dengan trag.edi yang meni.mpa sahabat mereka, Muhammad Asyraf Abdullah.

Riak wajah gembira Allahy.arham Muhammad Asyraf ketika bercuti bersama rakan-rakannya, minggu lalu.

Mengi.mbas kembali de.tik du.ka yang berl.aku, gadis yang senang disapa sebagai Aleya berkata, mereka yang terdiri daripada 11 sekawan bercuti dan melak.ukan aktiviti riadah bersama-sama memand.angkan selepas ini kesemuanya su.kar bertemu dan membawa haIuan masing-masing.

“Plan berjalan sebagaimana yang dirancang. Yang perempuan naik kereta, dan yang lelaki menun.ggang m0t0sikal. Kami bert0lak ke sebuah taman tema air di Desaru dahulu. Selesai mandi manda, kami bert0lak ke sebuah homestay pula.

“Dekat homestay tu kami buat barbeku dan melepak di pantai yang memang terletak berdekatan. Arw4h yang uruskan bab barbeku ni. Masa rek0d vide0 ucapan ketika barbeku, arw4h ada kata ‘sem0ga dapat result yang baik’.

Allahy.arham Muhammad Asyraf (kanan) berk0nv0i menaiki m0t0sikal bersama rakan-rakan sekelasnya.

“Se.dih sangat mengen.angkan selepas ini kami tak dapat ambil keput.usan sama-sama,” kata gadis berusia 18 tahun dan berasal dari Johor Bahru ini.

Bercerita lebih lanjut, Aleya berkata selepas selesai bersarapan kees0kan hari, kesemua mereka bercadang untuk mengunjungi Pantai Batu Layar terlebih dahulu sebelum pulang.

“Sebelum bert0lak dari h0mestay, kami dah saling berpesan supaya bawa m0t0r elok-elok. Dipendekkan cerita, kami yang berkereta tiba dahulu di pantai tu.

“Sambil menunggu kawan-kawan yang naik motor, tiba-tiba dapat WhatsApp daripada mereka beritahu Asyraf kemaIa.ngan. Mereka hantar gambar juga. Masa tu memang mengge.letar, rasa sera.but. Terus kami pat.ah balik ke l0kasi.

“Menurut rakan kami, arw4h kemal.angan dengan sebuah kereta yang nak masuk simpang. Dia terja.tuh dan sebuah kereta lain tak sempat elak lalu melan.ggarnya. Ada se0rang pengguna jalan raya sukarela tumpangkan keretanya untuk bawa arw4h ke klinik berdekatan. Masa tu arw4h masih berny4wa.

Kami bertuah ada sahabat sebaik arw4h. Dia memang sering ingatkan kawan untuk jangan tinggal s0lat.

“Kami semua ikut ke klinik manakala dua orang rakan pergi buat rep0rt di balai p0lis. Lebih kurang setengah jam menunggu luar klinik, dokt0r beritahu Asyraf tak dapat disela.matkan,” ceritanya sambil menambah, Allahya.rham menga.lami kecede.raan pa.rah di kep.ala.

Menurut Aleya, arw4h Muhammad Asyraf tidak menunjukkan perub.ahan ketara sewaktu percutian, melainkan ada menyatakan rasa se.dih kerana masing-masing bakal membawa haluan sendiri.

“Arw4h gembira saja. Cuma dia ada keluarkan ayat ‘Sekarang ni happy, selepas ni tak ada dah’. Dua kali arw4h kata macam tu tapi kami tak rasa apa-apa pun.

Aleya dan rakan-rakan mengunjungi pus.ara Allahya.rham Muhammad Asyraf.

“Masa tu fikir nak spend time dengan kawan-kawan dan nikmati m0men gembira… tak mahu fikir perkara-perkara se.dih. Tapi bila dia tak ada, barulah teringat semula ayat tu,” ujar Aleya.

Katanya lagi, walaupun Muhammad Asyraf sudah tiada, namun grup WhatsApp mereka tetap tidak sunyi malah ketia.daan arw4h ‘diambil alih’ 0leh bapanya.

“Arw4h merupakan anak sulung daripada dua adik beradik. Ayah arw4h ambil alih nomb0r arwh dan selalu berhubung dalam grup tu. Ayahnya malah bahasakan dirinya sebagai ‘ayah’ kepada kami.

Allah.yarham Muhammad Asyraf (kiri, belakang) disifatkan sebagai seorang yang menyenangkan serta sering mengingatkan rakan lain agar tidak lupa s0lat.

“Dia akan jemput kenduri tahliI, malah selalu ajak kami datang ke rumahnya untuk berse.mbang. Mungkin dia mahu menghil.angkan rasa rindu terhadap arw4h anaknya.

“Kami bertuah ada sahabat sebaik arw4h. Dia memang sering ingatkan kawan untuk jangan tin.ggal s0lat… kalau ajak beriadah atau apa jua aktiviti, memang dia selalu tak berkira masa.

“Saya tak sangka video ni vir4l kerana memang muat naik untuk abadikan momen yang tak mungkin dilupakan kami semua. Pada mereka di luar sana, terima kasih doakan sahabat kami, Muhammad Aysraf Abdullah,” katanya lagi.

Sumber : mst4r / db0ngk4r

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *