Semasa

Baru je dilantik speaker baru, Sekali Azhar halau Khalid Samad keluar dewan

Speaker Dewan Rakyat yang baru sahaja dilantik, Azhar Azizan Harun mengingatkan ahli Dewan Rakyat untuk tenang ketika berlaku perdebatan di antara pihak kerajaan dan pembangkang.

Bagaimanapun Khalid Abdul Samad (Amanah-Shah Alam) kemudian menggelarkan Azhar sebagai “speaker pintu belakang”.

Azhar mengatakan pelantikannya adalah tanggungjawab penting tetapi ahli parlimen pembangkang terus memberi tekanan terhadapnya.

Beliau kemudian menghentikan ucapannya dan meminta Khalid untuk meninggalkan Dewan hingga akhir persidangan

Berikut reaksi dari netizan

“bangkang mcm x pernah jadi kerajaan dek pun.. kena halau kok rang la..

“Mcm budak2.. tak beretika. Saya sebagai pembayar cukai kental merasa kecewa sikap2 ahli parlimen bersidang.. Saya merasa terhina dan pembaziran setiap duit cukai saya…kalu gini sikap nya..saya tak halalkan duit cukai saya.. sekuan tetima kasih.. memalukan..

“Perhatian Warga Shah Alam. Sampai bila nak mengadap MP Khalid setiap hari..
Speaker pun dah buang dia.
Tak hensem tak pe, janji jgn menjerit2 mcm org giler…

“Bila bilangan mereka seimbang baru tahu perangai sebenar orang politik ni membela rakyat atau mengenyangkan perut sendiri.

Azhar Angkat Sumpah Sebagai Speaker Baru Tanpa Diundi

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengemukakan usul untuk mencalonkan mantan ketua Suruhanjaya Pilihan Raya, Azhar Azizan Harun sebagai speaker Dewan Rakyat yang baru tetapi sukar didengar ketika ahli parlimen pembangkang membantah dengan kuat.

Azhar kemudian dijemput ke Dewan Rakyat untuk mengangkat sumpah ketika tunjuk perasaan itu berlanjutan.

Tidak ada undian dibuat di kalangan ahli Dewan Rakyat bagi memilih speaker yang baru sebelum itu.

Sumber : kec0h ape

Antaranya lagi

Tun M Kata UMN0 Dah Tak Sama Macam Dulu. SekaIi Bung Moktar Berdiri Dan BaIas Balik, Terkedu Tun

Hari pertama persidangan Dewan Rakyat hari ini sememangnya dijangka bakal menjadi ‘panas’ dengan pelbagai isu untuk dibahaskan.

Sudah pasti sidang pertama selepas pertukaran kerajaan menjadi sesuatu perkara yang menarik dan menjadi tumpuan rakyat.

Adakah suasana hangat dengan bahas membahas, ‘bahan membahan’ dan malah sehingga terjerit-jerit seperti kebiasaanya akan disaksikan kali ini? Rakyat sama-sama memerhati.

Sementara itu, Mohamad Ariff Md Yusof akan terus kekal sebagai speaker Dewan Rakyat jika bekas perdana menteri, Dr Mahathir Mohamad tidak meletak jawatan dan sedia memimpin kerajaan Perikatan Nasional (PN), kata ahli Parlimen Umn0.

Mereka berkata demikian semasa membahaskan usul Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk menyingkirkan Mohamad Ariff selaku speaker di Dewan Rakyat hari ini.

” Semua ini berlaku kerana Tun, kerana Langkawi yang berhenti. Sebab itu berlaku pertukaran speaker.

” Kami BN, PAS, GPS diminta untuk menyokong Tun sebagai perdana menteri tetapi sayangnya Tun mengundurkan diri sehingga kami terpaksa memilih orang lain.

” Ketika Tun berhenti, kami tidak punya pilihan selain memilih Pagoh (Muhyiddin) sebagai perdana menteri,” kata Shahidan Kassim (BN-Arau) ketika membahaskan usul tersebut.

Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) kemudian menegaskan bahawa beliau juga mahukan Mahathir sebagai perdana menteri.

” Kami mahukan Tun tetapi dia memutuskan untuk mengundurkan diri, jadi terimalah. Kerajaan baru telah dibentuk, tidak ada yang salah.

” Sebelum ini, ketika Tun melantik Latheefa Koya ke SPRM dan Tommy Thomas ‘rock and roll’ sebagai (peguam negara), kami juga tidak mempersoalkannya.

” Perdana menteri hanya mahukan seorang speaker yang sehaluan dengan kerajaan demi kepentingan rakyat,” katanya.

Shahidan kemudian meminta Mahathir untuk memberi penjelasan. Bekas perdana menteri dua kali itu menegaskan bahawa beliau tidak boleh bekerjasama dengan Umn0.

” Saya memilih dengan siapa saya mahu bekerjasama. Apabila diberi pilihan untuk bekerjasama dengan Umn0, Umn0 tidak sama dengan Umn0 yang diasaskan.

” Ini telah dirampas oleh orang-orang tertentu. Oleh itu, saya tidak dapat bekerjasama dengan Umn0,” kata Mahathir, yang memimpin Umn0 selama 22 tahun.

Bung Moktar berdiri dan balas kata-kata Tun

Bung Moktar kemudian berdiri dan memaklumkan bahawa mereka hanya mengikuti teladan Mahathir.

” Anda adalah orang yang mengajar kami bagaimana menggerakkan Umn0, kami hanya mengikuti ajaran Tun,” katanya.

Sebelumnya, Mahathir juga telah membahaskan usul berhubung penyingkiran Mohamad Ariff.

Dia berpendapat bahawa memiliki “calon lain” bukanlah alasan yang sah untuk menyingkirkan speaker.

” Sekiranya (speaker) meninggal dunia atau jika dia terlalu uzur untuk bekerja, maka ya (kita dapat menggantikannya), tetapi ini kerana dia (Muhyiddin Yassin) mempunyai calon yang berbeza.

Sumber : asiakini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *