Semasa

Akhirnya Ketua KWSP Tampil Bersuara. Dia Beritahu Ada Cara Lain Selain Guna Akaun 1

KUALA LUMPUR: Cadangan untuk membenarkan pengeluaran daripada Akaun 1 caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)

diblmbangi menlmbulkan masalahh kewangan kepada pencarvm pada masa depan.

Ketua Pegawai KWSP, Alizakri Alias, berkata carvman di KWSP adalah insvrans masa hadapan pencarvm dan jika pengeluaran simpanan dari akaun itu dibenarkan ia bakal membhayakan mereka untuk mendapat perlindvngan itu.

Katanya, pengeluaran simpanan dalam Akaun 1 tidak seharusnya menjadi satu-satunya cara untuk pencarvm mendapatkan tunai ketika melalui kesvkaran mereka.

 

“Ketika ini, kerajaan menyediakan bantuan kewangan menerusi Bantuan Prihatin Nasional (BPN), BPN SME+, Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA)

dan Kita Prihatin yang menelann belanja sehingga 55 bili0n untuk kumpulan B40 dan M40 serta kumpulan sasar lain.

“Malah pencarvm turut dibenarkan untuk mengeluarkan wang akaun KWSP menerusi i-Lestari, dengan lebih 11 bili0n sudah dikeluarkan oleh seramai 4.7 jvta pencarvm, sejak April, tahun ini.

“Justeru, saya menyarankan pencarvm membuat temu janji dengan pegawal Khidmat Naslhat Persaraan (RAS) untuk mendapatkan pelan kewangan mereka ketika berdepan masa svkar ini,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam dilap0rkan berkata, kerajaan svkar membenarkan pengeluaran wang Akaun 1 carvman KWSP bagi digunakan rakyat yang berdepan wbak C0VID 19.

Kata Muhyiddin, beliau menyedari ada cadangan yang dibuat bagi pengeluaran wang Akaun 1 KWSP dibuat berikutan rakyat terbban dengan lmpak ek0nomi akibat penvlaran berkenaan.

Datuk Seri Najib Razak dilap0rkan mencadangkan kerajaan membenarkan pengelvaran caruvman KWSP dari Akaun 1 secara ‘one-off’ sehingga 10,000 untuk kegunaan rakyat yang terjejas akibat C0VID-19.

Respon Orang Ramai

# Peniaga kecil mcm aku ni amat perlukan duit utk 3 bulan mendatang ni.. Kwsp tu simpanan hari tua.. Betul..

Tp dgn keadaan skrg ni 10k ni lah yg membantv utk terus hidup melihat hari tua.. Duit sendri je pun..

Sok ek0nomi dah baik boleh menabung smula.. Ape lah.. Dah la bantvan dpat kecik anak.

#Duit sendiri pon tak boleh bawak keluar walaupun keadaan terdsak.. Yg hllang keja..

Anak nak sekolah.. Byk lg org nak guna.. Takan dah tua baru cbuk nak bawak keluar.

 

#Jangan duk fikir msalah sekarang..je masa depan harus difikirkan juga .semua nak ambil so hr tua macamana….

mungkinkah ada cara terbaik untuk menghadapi msalah c0vid 19..adakah mungkin ac no 1 serupa akan dapat hak pengeluaran ac no 2..setiap bulan selama setahun..guane gamok.

#Buat apa cerita masa depan, kalau esok pun belum tentu lagi untuk mereka yg terkesan.

Kalau ada epf boleh la bernafas sikit. Saya vlanggg….ni perlu untuk mereka yg pendapatan terksan je.

 

#Buatla syarat2 yg relevant untuk org yg btl2 terksan…agar dpt membantv g0longan sasaran…

knp mntah2 men0lak saranan ini sedangkan kwsp adalah duit Dan hak pencarvm….rakyat sedang dlm kesvsahan.

Sumber : BHOnline / TV3 / OM

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *